طوفان دفاعی یمنی ها در برابر متجاوزان سعودی+ویدئو

سه شنبه 25 فروردين 1394 - 22:39

بیروت، العالم ـ یک کارشناس مسایل نظامی و راهبردی با اشاره به برتری نیروی زمینی ارتش یمن بر همتای سعودی خود، تاکید کرد که عربستان در جنگ زمینی ضد صنعا شکست خواهد خورد بویژه که هم پیمانان اصلی ریاض با حمله زمینی مخالفت کردند.

امین حطیط کارشناس مسایل راهبردی و نظامی روز سه شنبه درگفتگو با شبکه خبری العالم گفت: حملات هوایی عربستان که روز یکشنبه به هزار و 200 پرواز و روز دوشنبه به هزار و 320 مورد رسید، نتوانستند توان نظامی ارتش یمن و کمیته های مردمی را بیازمایند و برتری هوایی عربستان هیچگاه به سیطره بر یمن نخواهد انجامید.

وی افزود: نیروهای زمینی چه نیروهایِ آمادۀ مبارزات تن به تن ، نیروهای آتشبار و نیروهای پیشروی کننده از توانائی و توانمندی های لازم برای مقابله و مبارزه برخوردار هستند. ارتش یمن به نحوی مبارزه خواهد کرد که ابتکار عمل را از دست عربستان بگیرد و آنگونه که خودش می خواهد ، تحولات میدانی را به پیش ببرد و زمام امور میدان جنگ را در دست داشته باشد. 

حطیط تصریح کرد که تهدیدات یمن پس از آن صورت گرفت که ارتش این کشور توانست تجاوزگری را به کنترل درآورد و اهداف اصلی آن را به شکست بکشاند و اینک برای راه اندازی طوفان دفاعی یمن درمقابل "طوفان سهمگین" زمینه سازی می کند.

این کارشناس مسایل راهبردی گفت: برتری هوایی عربستان بر یمن ابزاری برای تسلط بر یمن نیست، اما نیروهای زمینی در واقع ابزار سلطه هستند و بر طبق پیش بینی های اولیه ارتش یمن می تواند 350 هزار تا 400 هزار نفر را در ده روز اول جذب کند که تمام اینها در خط دفاع در داخل و در مرزها خواهند بود.

وی توضیح داد که شکست دفاع مردم یمن در سرزمینی کوهستانی در شمال و یا در دیگرنقاط کشور، مستلزم وجود 600 هزار تا 700 هزار نظامی است در حالی که عربستان نمی تواند بیش از 50 تا 60 هزار نفر را جمع آوری کند و امیدهای آن برای جذب نیرو از پاکستان و یا مصر و یا غیره بربادرفت و تمام نیروهایی که می تواند از خارج گردآوری کند به بیش از 20 هزار نفر نخواهد رسید. 

حطیط تصریح کرد که کفه ترازوی حمله زمینی مسلما به نفع یمن خواهد بود، علاوه بر اینکه قابلیت های نظامی یمن در مقابل عربستان، به سود یمن است. از این رو بر طبق نظر افراد با تجربه، جنگ زمینی عربستان علیه یمن مسلما به شکست عربستان می انجامد.

این کارشناس مسایل راهبردی و نظامی یادآور شد: برخورد ارتش یمن و کمیته های مردمی در عالی ترین سطوح خردمندی و تبحر نظامی و راهبردی بوده است و خیلی فراتر از یک واکنش اولیه بدون آمادگی مناسب است.

وی افزود : از لحاظ نظامی اشتباه است که با یک موج در حال اوج گرفتن برخورد کرد؛ موج تجاوزگری عربستان اینک حالت افول به خود گرفته است از این رو مقابله با آن از لحاظ نظامی بسیار بهتر از روزهای نخست است و به نظر می رسد که این امر تبیین می کند که چرا ارتش یمن اینک پاسخ به حملات را اعلام کرد و در این مدت فرصت داشت تا احتمال پیروزی و کاهش خسارتها را بررسی کند.

حطیط گفت که عربستان اینک سردرگم است و این علاوه بر وضعیت نیروهای سعودی و ارتباط میان فرماندهان و سرخوردگی ارتش پس از تصمیم پاکستان و دیگر کشورها در عدم مشارکت در حمله زمینی است که جنگ دفاعی ارتش یمن را تسهیل می کند.
MKH-14-23:42

پربیننده ترین خبرها