شگفتی غرب از حمایت عربستان و ترکیه از تروریسم

شگفتی غرب از حمایت عربستان و ترکیه از تروریسم
چهارشنبه 23 ارديبهشت 1394 - 21:57

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گزارش داد: حمایت مستقیم ترکیه و عربستان از تروریسم القاعده در سوریه، کشورهای غربی را شوکه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "کیم سینگوبتا" خبرنگار روزنامه ایندیپندنت، با استناد به اظهارات مقامات رسمی، دیپلمات ها و عناصر مسلح، فاش کرد که "عربستان سعودی و ترکیه، از جیش الفتح که دربرگیرنده چند گروه تندرو از جمله گروه های وابسته به القاعده است، حمایت می کنند."
در این گزارش تاکید شده است: اقدامات این دو کشور که هم پیمان غرب هستند، باعث نگرانی کشورهای غربی شده است؛ زیرا پشتیبانی این دو کشور از گروهی که جبهه النصره وابسته به القاعده در آن نقشی اساسی ایفا می کند، مغایر با سیاست های آمریکاست که با جدیت با حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه های تندرو در جنگ سوریه مخالفت می کند و این رویه، طرح اخیر باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، مبنی بر آموزش به گروه های مخالف سوری که هوادار غرب باشند، را تهدید می کند.
خبرنگار ایندیپندنت تأکید کرد، جبهه النصره علاوه بر ارتباط مستقیم با القاعده، با گروه تروریستی داعش نیز رقابت می کند و این در حالی است که اهداف جبهه النصره کاملا موازی اهداف داعش است و آن ها نیز به دنبال تاسیس حکومتِ خلافت هستند.
برپایه این گزارش، دیپلمات ها به سینگوبتا گفتند که رویکرد مشترک ترکیه – عربستان در حمایت از این گروه ها، بر پایه توافقی صورت می گیرد که اوایل ماه مارس گذشته در دیدار رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در ریاض حاصل شد. اردوغان به مسوولان سعودی گفت: با توجه به دخالت نکردن غرب در سوریه و شکست غرب در ایجاد منطقه پرواز ممنوع در این کشور، کشورهای منطقه باید متحد شوند و عملیاتی در حمایت از مخالفان در سوریه را رهبری کنند.
گزارش ایندیپندنت حاکی از آن است که مسوولان ترکیه، به پشتیبانی لجستیکی و اطلاعاتی از فرماندهی جیش الفتح در ادلب، اعتراف می کنند. هرچند مسوولان ترکیه، حمایت مستقیم از جبهه النصره را انکار می کنند اما آن ها اعتراف می کنند که ممکن است جبهه النصره، یکی از گروه هایی باشد که از این کمک ها استفاده می کند.
به این ترتیب و به گواهی مراجع رسمی و عناصر مسلح، عربستان پول و سلاح می فرستد و ترکیه، راهِ رسیدنِ این کمک ها را هموار می کند. سینگوبتا، این مساله را نشان دهنده میزان مغایرت منافع این دو کشور با رویکرد آمریکا در سوریه می داند.

26

پربیننده ترین خبرها