تونسی‌ها ائتلاف با ناتو را نمی‌خواهند + ویدیو

يکشنبه 10 خرداد 1394 - 22:50

تونس، العالم - برخی از نیروهای سیاسی تونسی، مخالفت خود را با توافقنامه‌های امضا شده میان دولت این کشور با اعضای پیمان ناتو و آمریکا اعلام کردند و آن را زمینه‌ساز نقض حاکمیت ملی تونس دانستند.

"صلاح الداوودی" عضو ائتلافِ تونسیِ مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از مقاومت، به شبکه خبری العالم گفت: با شماری از نمایندگان پارلمان از حزب جنبش خلق و دیگر همراهان این جنبش از فراکسیون دموکرات اجتماعی صحبت کرده ایم. با جریان مردمی نیز همکاری داریم و سعی داریم از نمایندگان جبهه خلق درخواست کنیم از کسانی که این توافقنامه ها را امضا کرده اند، سئوال و آن ها را بازخواست کنند و لغو این توافقنامه ها را خواستار شوند.

هیات رسمیِ همراه السبسی رئیس جمهور تونس تاکید کرد که معاهده های امضا شده، مشمول ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در تونس یا ارائه خدمات لجستیک به این کشور در خاک تونس نمی شود و تنها به هکاری امنیتی و آموزش و کمک به تونس و همچنین قراردادهای تسلیحاتی محدود می شود که آن هم شروطی مفصل را به همراه دارد.

"اسامه الصغیر" عضو هیات تونسیِ همراه رئیس جمهور تونس به شبکه العالم گفت: بر اساس این توافقنامه، زمینه برقراری امنیت در تونس به صورت مستمر فراهم می شود. از سوی دیگر، آموزش نیروهای تونسی را نیز شامل می شود. اما همه این ها به معنی دخالت در امور تونس یا دخالت در امور منطقه نخواهد بود.

در این میان، کارشناسان بر این باورند که این توافقنامه می تواند زمینه ساز تلاش آمریکا برای تحمیل چتری نظامی بر منطقه شود و برای تحمیل چنین چیزی از چارچوب هایی نظیر مبارزه با تروریسم یا پیگیری اوضاع امنیتی در مرزها با لیبی استفاده کند.

"جمعه القاسمی" نویسنده و روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی در این خصوص به شبکه العالم گفت: امضای این معاهده، همزمان با اوضاع نابسامان امنیتی در لیبی و تاثیر منفی آن بر تونس صورت می گیرد.

گفتنی است امضای توافقنامه شراکت تونس با پیمان ناتو، بار دیگر افکار عمومی این کشور را در معرض دودستگی قرار داد. ائتلاف دولت بر ضرورت تقویت توانمندی های دفاعی کشور پافشاری می کند و اپوزیسیون این کشور، تاکید می کنند که پیامدهای امضای این توافقنامه، حاکمیت ملی را تحت الشعاع قرار خواهد داد و بر تمام منطقه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

31-15:59
26

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها