واکنش پارلمان عراق به افشای اسامی مزدوران+ فیلم

چهارشنبه 3 تير 1394 - 22:10

بغداد (العالم)- خبرنگار شبکه العالم در گزارشی اعلام کرد که نمایندگان پارلمان عراق ضمن انتقاد از دخالت آشکار مقامات سعودی در امور داخلی این کشور، از دولت و مجلس نمایندگان خواستند تا کمیته ای برای بررسی اسناد ویکی لیکس تشکیل دهند.

"جعفر حمید" خبرنگار العالم از بغداد گزارش داد که افشای گسترده اسناد ویکی لیکس، وابستگی برخی سیاستمداران عراقی به عربستان و خیانت آنها به ملت و کشور عراق و نیز جوانب دخالت آشکار سعودی در امور داخلی عراق را ثابت کرد.

"عباس بیاتی" عضو پارلمان عراق در این خصوص به خبرنگار العالم گفت: ما از دولت و مجلس نمایندگان عراق می خواهیم تا در بررسی اسناد ویکی لیکس شتاب کنند؛ این اسناد فاش کرد که اموال سیاسی در رقم زدن اوضاع عراق نقش دارد و برخی شخصیت ها و طرف های عراقی برای خیانت به کشور و ملت، از طرف های خارجی اموالی مطابه کرده اند.

"حسن سالم" دیگر عضو پارلمان عراق نیز در گفت وگو با خبرنگار العالم گفت: شخصیت های عراقی که نام آنها در اسناد ویکی لیکس ذکر شده، با آل سعود همدست بوده و بر اساس فتواهای تکفیری ها از طریق عوامل انتحاری با ملت عراق جنگیده اند و به همین علت دولت عراق باید تمام این افراد را تحویل دستگاه قضایی دهد تا به سزای عمل خود برسند.

بر اساس این گزارش برخی سیاستمداران عراقی نیز از دادستانی کل عراق خواستند تا به بررسی اسناد ویکی لیکس که اسامی شخصیت های عراقی در آن ذکر شده، بپردازد زیرا قانون اساسی عراق در خصوص این امور کاملا شفاف بوده و بازنگری در مواضع عراق در قبال کشورهای همسایه نیز ضروری است.

"سعد المطلبی" عضو ائتلاف دولت قانون عراق نیز در گفت وگو با العالم، گفت: قانون عراق در خصوص این موضوع کاملا شفاف بوده و بر اساس آن حکم این قبیل افراد اعدام است، اما از دادستانی کل عراق می خواهیم تدابیر لازم را برای محاکمه افرادی که اسامی آنها در اسناد ویکی لیکس ذکر شده، اتخاذ کند تا نوع و میزان ارتباط آنها با سرویس های اطلاعاتی و دیگر دستگاه های ذی ربط سعودی که همچنان در امور  داخلی عراق دخالت می کنند، مشخص شود.

مردم عراق امیدوارند که این درخواست ها فورا به نتایج ملموس و علنی و اتخاذ تدابیر قضایی لازم در این خصوص منجر شود.

تارنمای ویکی لیکس از چند روز پیش انتشار نیم میلیون سند متعلق به وزارت خارجه رژیم سعودی را آغاز کرده که شامل نامه نگاری های محرمانه مبادله شده میان وزارت خارجه عربستان با سفارتخانه های این رژیم در سراسر جهان و نهادهای بین المللی و گزارش های محرمانه وزارت کشور و سازمان اطلاعات رژیم سعودی است.

پربیننده ترین خبرها