رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند

تقابل واشنگتن – تل‌آویو پس از سخنرانی اوباما

تقابل واشنگتن – تل‌آویو پس از سخنرانی اوباما
جمعه 30 ارديبهشت 1390 - 14:41

به نوشته روزنامه جروزالم پست چاپ فلسطين اشغالي لحن پاسخ بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به سخنراني باراک اوباما رئيس جمهور امريکا نشان داد وي از اين سخنراني چندان رضايت ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، اين روزنامه در تحليلي نوشت به نظر مي‌رسد اوباما و نتانياهو بعد از سخنراني پنجشنبه شب اوباما که وي در آن خواستار بازگشت به خطوط سال 1967و مبادله زمين بر اساس     

توافق دو جانبه شد، در مسير مقابل  هم قرار گرفته‌اند. موضعي که نتانياهو در واکنش به طور غير منتظره منفي خود  به سخنراني اوباما بر آن تاکيد کرد اين است که خطوط سال 1967 غير قابل دفاع  است.

در این یادداشت آمده است: با وجود اينکه اوباما تلاش کرد امتيازاتي به اسرائيل و امتيازاتي به فلسطيني‌ها بدهد، در تحليل نهايي اساساً اين موضع فلسطيني ها را پذيرفت که خطوط سال 1367 و نه خطوط قابل چشم پوشي بايد مبناي هر توافقي قرار گيرد؟

در ادامه این یادداشت موارد اختلافی میان رژیم صهیونستی و آمریکا برشمرده شده که بر اساس آن مواضع رژیم اسرائیل حق به جانب است. اوباما همچنين موضع فلسطيني‌ها را که در زمان برگزاري مذاکرات غير مستقيم مورد اختلاف بود مطرح کرد که مذاکرات بايد با مرزها و امنيت آغاز شود، موضع اسرائيل اين بود که همه موضوعات اصلي از جمله موضوع بيت‌المقدس و موضوع آوارگان فلسطيني بايد همزمان مورد بحث قرار گيرند به شکلي که فلسطيني‌ها نيز مانند اسرائيلي ها مجبور شوند مصالحه‌هايي کنند.

نویسنده جروزالم پست در ادامه می‌نویسد: اوباما همچنين به نظر مي‌رسيد حضور طولانی مدت اسرائيل را در دره اردن آنگونه که نتانياهو تقاضا دارد، ناديده گرفت و گفت: کشور فلسطين بايد با مصر، اسرائيل و اردن مرز داشته باشد اين سخنان به اين معناست که فلسطيني‌ها و نه اسرائيلي ها کنترل مرز شرقي را در دست خواهند داشت.

در ادامه بررسی موارد اختلافی میان رژیم صهیونیستی و آمریکا در سخنان اخیر اوباما، نویسنده به موارد خوشایند نیز اشاره شده است: درخواست رئيس جمهور امريکا مبني بر بازگشت به مذاکرات، مخالفت قاطعانه 

با تلاش فلسطيني‌ها براي منزوي ساختن اسرائيل در سازمان ملل در ماه سپتامبر با مطرح کردن قطعنامه‌اي در خصوص به رسميت شناختن کشور فلسطين، به زير سئوال بردن آشتي فتح و حماس و جملات قاطع اوباما مبني بر پايبندي به امنيت اسرائيل.

در عين حال لحن واکنش نتانياهو به تمام اين سخنراني نشان داد نتانياهو بيشتر از آنکه از اين سخنراني خوشحال باشد از آن تنفر دارد و همه اينها در حالي است که وي قصد دارد سفري پنج روزه به واشنگتن انجام دهد.

با توجه به این موارد است که کارشناسان رژیم صهیونیستی و به خصوص نخست وزیر تندروی این رژیم را تمامیت‌خواه دانسته و از اینکه در برابر هر انتقاد و درخواستی به سرعت واکنش نشان می‌دهد، به شدت انتقاد می‌کنند. به گفته این کارشناسان با این روحیه تندخویی حاکم بر مقامات رژیم اسرائیل که رفتاری کودکانه دارد، نمی‌توان امید چندانی به هر مذاکره و یا توافقی با این رژیم داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها