جنجال ریاضت اقتصادی در روزنامه‌های سعودی

جنجال ریاضت اقتصادی در روزنامه‌های سعودی
شنبه 10 مهر 1395 - 12:01

پس از مطرح شدن بحث و جدل فراوان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دنیا درخصوص ورود عربستان به بحران اقتصادی به دلیل ماجراجویی‌های این کشور در مناطق مختلف دنیا به ویژه سوریه و یمن، اکنون روزنامه‌های سعودی در تلاشند افکار عمومی داخلی را اینگونه توجیه کنند که تشدید ریاضت اقتصادی، ارتباطی با سیاست‌های خارجی این کشور ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "سعید الشهرانی" روز شنبه در سایت روزنامه سعودی "الوطن اون‌لاین" برای توجیه این موضوع به نظر دو نفر به عنوان کارشناس مراجعه کرد و نوشت، دکتر حبیب ترکستانی استاد علم اقتصاد در دانشگاه ملک عبدالعزیز جده، به روزنامه الوطن گفت که جنگ در یمن ارتباطی با ریاضت اقتصادی و فرایند بازسازی ساختار اقتصادی کشور ندارد، بلکه دلیل اصلی آن کاهش بهای نفت است.
"فضل البوعینین" هم به عنوان یک کارشناس مالی و اقتصادی، تشدید ریاضت اقتصادی را به دلیل بازار پر افت و خیز نفت دانست و نوشت، کاهش بهای نفت به سطح 40 دلار، به معنای آن است که عربستان نزدیک به 60 درصد از درآمد همیشگی و ضروری خود را از دست داده، و این امر بر بودجه تأثیر گذاشته است.
"یوسف المحیمید" نیز در روزنامه سعودی "الجزیره" نوشت: شرایط اقتصادی داخلی و جهانی باعث اتخاذ سیاست ریاضت اقتصادی در کشور ما شده است. به همین دلیل باید با عقل با آن تعامل کرد و رویداها را با واقعیت بررسی کرد.
المحیمید تأکید کرد که ریاضت اقتصادی باعث به وجود آمدن دیدگاه‌ها و نقطه نظرهای مختلف و متفاوتی در عربستان شده است، به همین دلیل باید عربستانی ها بایکدیگر گفتگو کنند و دیدگاه‌های یکدیگر را بپذیرند و برای حل این بحران و بحرانهای آینده، این اختلافات را درک کنند.
"محمد عبدالله العوین" هم در روزنامه "الجزیره" در مطلبی خطاب به کسانی که از سیاستهای ریاضت اقتصادی ناراضی هستند، نوشت، در پی اتخاذ این سیاستها، مطالب بسیاری در شبکه‌ها‌ی اجتماعی منتشر شد.
وی اظهار داشت که این سیاستها درنتیجه فشارهای وارد شده به کشور به دلیل جنگ در مرزهای جنوبی طی نزدیک به 2 سال، و همچنین بحران سوریه و پیامدهای آن بر کشورما و همه کشورهای عربی و کاهش شدید قیمت نفت است؛ و همه این مسائل، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار داده است.
این نویسنده سعودی در ادامه مدعی شد، علاوه بر این مسائل، عربستان از 16 سال قبل همه توان امنیتی خود را برای مقابله با گروهک‌های افراطی و ریشه کن کردن آنان در داخل به کار گرفته است و در حال تبادل اطلاعات و همکاری در زمینه مبارزه علیه تروریسم است.
وی با انتقاد از کسانی که پیش بینی کرده‌اند اوضاع عربستان بدتر و سیاه‌تر خواهد شد، تأکید کرد که هدف آنها از این کار، ایجاد رعب و وحشت در دل شهروندان و نگران کردن آنان دربارۀ آینده معیشتی آنها است.
این روزنامه نگار سعودی برای توجیه ادامۀ جنگ ظالمانه و تجاوزکارانه ارتش این کشور به مردم مسلمان یمن، و تشدید ریاضت اقتصادی در عربستان نوشت: "در دوران عبدالناصر و السادات و درگیری با یهودیان، از حقوق مصری‌ها کاسته شد و دلیل آن کار را حمایت از جنگ اعلام کردند، آنان ناراحت نمی شدند بلکه بسیاری از آنان برای عضویت در ارتش و شرکت در جنگ، داوطلب شدند."

پربیننده ترین خبرها