کودتای معاون البغدادی در موصل شکست خورد

کودتای معاون البغدادی در موصل شکست خورد
شنبه 24 مهر 1395 - 20:50

العالم ـ عناصر داعش ده‌ها تن از کسانی را که درصدد کودتا و نافرمانی از این گروه تروریستی بودند، به قتل رساند؛ این در حالی است که نیروهای امنیتی عراق برای نبرد بازپس‌گیری موصل آماده می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری رویترز درگزارشی درباره اقدام داعش در ناکام گذاشتن طرح نافرمانی در موصل، تاکید کرد که داعش حدود 60 نفر از سران کودتا یا طرح نافرمانی را که از عناصر جدا شده این گروه بودند، به قتل رسانده است.

این خبرگزاری طراح این کودتا معاون البغدادی عنوان و خاطرنشان کرد که نام وی برای حفظ خانواده اش از هرگونه خطرات اعلام نخواهد شد.

رویترز گزارش خود را به اظهارات ساکنان برخی مناطق در موصل مستند و خاطرنشان کرد که به گفته این افراد، داعش 58 نفر را که مظنون به مشارکت در این طرح بودند، به قتل رساند.

طبق اظهارات ساکنان موصل، داعش پس از اطلاع از این طرح در هفته گذشته، عاملان کودتا را به قتل رساند و برخی از آنها را غرق کرد، سپس اجساد آنان را در مقبره جمعی در ورودی شهر موصل دفن کرد.

از بین افرادی که در طرح نافرمانی از داخل موصل، مرکز نینوا، مشارکت کرده بودند، معاون محلی ابوبکر بغدادی سرکرده داعش بود که به گفته رویترز این سخن با اظهارات 5 تن از ساکنان این منطقه مطابقت دارد.

خبرگزاری رویترز تاکید کرد که این مساله را هشام الهاشمی کارشناس امور داعش و مشاور دولت بغداد و نیز احمد الطائی از فرماندهی عملیات استان نینوا نیز تایید کردند.

 رویترز خاطرنشان کرد که نام طراح این کودتا یا همان معاون بغدادی را به منظور حفظ خانواده اش از هرگونه خطرات امنیتی و نیز هویت شاهدان در داخل شهر فاش نخواهد کرد.

در این گزارش همچنین آمده است که هدف این گروه از بین بردن توانایی های دفاعی داعش در موصل در نبرد  آتی است که در صورت موفقیت این نبرد، ضربه محکمی به داعش وارد خواهد کرد بویژه که این گروه تروریستی تاکنون مناطق مهمی از جمله فلوجه و رمادی در استان الانبار را از دست داده است.

موصل آخرین پایگاه اصلی داعش در عراق به شمار می آید و قبل از جنگ حدود یک میلیون نفر در آن زندگی می کردند.

هشام الهاشمی در این باره گفت: کسانی که از داعش جدا شده اند در صدد اجرای کودتا بودند اما پس از دستگیری یکی از آنها که پیامکی در موبایلش درباره انتقال سلاح دیده شده است، دیگر افراد این گروه نیز دستگیر شدند.

این شخص در هنگام بازجویی اعتراف کرد که سلاح ها در سه موضع برای استفاده از آنها در هنگام نافرمانی به منظور حمایت از ارتش عراق هنگام نزدیک شدن به موصل مخفی شده بود.

الهاشمی افزود: داعش در چهارم ماه جاری به سه خانه ای که سلاحها در آنجا مخفی شده اند، حمله کرده بود.

در همین حال، صباح النعمان سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم گفت: این افراد در گذشته جزء نیروهای داعش بودند اما در موصل علیه داعش شورش کردند و این نشان می دهد که این گروه تروریستی نه تنها حمایت خود را از جانب ساکنان از دست می دهد بلکه خود افراد داعش نیز از این گروه تروریستی دیگر حمایت نمی کنند.

وی افزود: یگان مبارزه با تروریسم در طول دو ماه گذشته موفق شد تا با برقراری ارتباط با برخی افراد که خواهان همکاری با ارتش عراق بودند، اطلاعاتی از آنها کسب کند که به انجام حملات هوایی علیه مراکز فرماندهی داعش و مواضع آنها در موصل کمک فراوانی کرده است.

شایان ذکر است که پیش از این در گزارشهای متعددی از نشانه های جدایی و شکاف در گروه تروریستی داعش پس از ناکامی ها و شکست های اخیر آن در عراق و سوریه سخن گفته شده است و حتی برخی افراد در داخل موصل خواستار مقاومت در برابر داعش بودند و شهروندان را به مقابله با داعشی ها تشویق می کردند.

شبکه های ارتباط اجتماعی نیز در اوایل ماه جاری از نگارش حرف میم بر روی دیوارهای موصل سخن می گفتند که به مقاومت مردمی اشاره دارد.

210 ـ 211

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها