راز یک «عشق پلید» ...

راز یک «عشق پلید» ...
چهارشنبه 3 خرداد 1396 - 00:06

یک نویسنده صهیونیست با تحلیل سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی و سرزمین های اشغالی به بررسی دلایل تغییر موضع وی از اسلام ستیزی آشکار به ائتلاف با اعراب مسلمان پرداخته است.

العالم - فلسطین اشغالی

شيمريت مئير نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در پایگاه "المصدر" وابسته به رژیم تل آویو با طرح سؤالی درباره دلیل واکنش کمرنگ این رژیم به ائتلاف آمریکاشی عربی نوشت: آیا "اسرائیل" به علت مشغول بودن به امور ثانوی و نمادین درباره دیدار ترامپ از بیت المقدس، از نزدیکی تاریخی روابط آمریکا و کشورهای عربی غفلت کرده است؟
فراموش نکنیم نویسنده سخنرانی ترامپ در برابر 55 تن از سران کشورهای عربی و اسلامی، مشاورش استیون میلر پیشنهاد دهنده طرح ممنوعیت ورود اتباع کشورهای مسلمان به آمریکاست که در دوره ترامپ صادر شد. چگونه ممکن است این دو موضوع با همدیگر تناسب و همخوانی داشته باشند؟ چگونه ترامپی که از مسلمانان متنفر بود امروزه و تنها پس از چند ماه، به محبوب مسلمانان تبدیل شده است؟ پاسخ کاملا مشخص است: پول.
ترامپ از بین کل کشورهای جهان برای انجام اولین سفر رسمی اش در کسوت رئیس جمهور امریکا، به طور ویژه، جنجالی ترین همپیمان آن کشور یعنی عربستان را انتخاب کرد. در مقایسه با اسرائیلی ها که همواره گلایه می کنند و نمی دانند سرانجام رئیس جمهوری که قرار بود نزدیکترین دوست اسرائیل در تاریخ آمریکا شود چه خواهد بود، عربستانی ها با احترام و اجلال فراوان از ترامپ استقبال کردند و دهها تن از سران کشورهای مسلمان را برای شرکت در "فستیوال" ترامپ برای بیان دیدگاه شخصی اش درباره اسلام گردهم آوردند که از آن جمله می توان به ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر اشاره کرد.
از زمان انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، عربستانی ها در یک اقدام استراتژیک تصمیم گرفتند همه تلاش هایشان را برای بازسازی روابط با واشنگتن به کار گیرند. این تصمیم سعودی ها پس از آن بود که روابط دو کشور در دوره اوباما به ویژه پس از امضای توافق هسته ای با ایران به سردی گراییده بود.
اگر بر این باورید که اسرائیلی ها نسبت به اوباما انتقاد داشتند به نظر می رسد از موضع عربستانی ها درباره اوباما چندان اطلاع ندارید. زیرا سعودی ها، بر این باور بودند رئیس جمهور سابق آمریکا باعث افزایش قدرت دشمن بزرگ آنها یعنی ایران شد و پس از سالها، آن را به جامعه جهانی بازگرداند و به تهران اجازه داد تا عراق و سوریه را به دلخواه خود اداره کند.
با وجود اینکه احتمال لغو توافق هسته ای توسط ترامپ، کاهش یافته است عربستانی ها در تلاش هستند تا دستاوردهای دیگری به دست آورند و در مقابل برای پرداخت هزینه های گزاف آن نیز آماده اند.
طرح تشکیل ناتوی عربی یعنی یک نیروی نظامی مشترک علیه ایران مطرح شده است و قطعا چنین نیرویی نیازمند سلاح است. از این رو، صحبت از خرید سامانه های تسلیحاتی شامل سلاح های بسیار پیشرفته از آمریکا به قیمت صدها میلیارد دلار و همچنین ایجاد صنعت تولید تسلیحات در عربستان مطرح شد. طرح تولید تسلیحات در عربستان توسط محمد بن سلمان پسر پادشاه و وزیر دفاع و ولیعهد دوم این کشور مطرح شد. (آمریکایی ها محمد بن سلمان را MBS می نامند.)
گمان می رود گرم شدن روابط میان ترامپ با کشورهای عربی باعث نگرانی در اسرائیل شود، به ویژه که این رژیم سرگرم مسائل مربوط به استقبال از ترامپ بوده و از توجه کامل به صحنه تحولات اندکی فاصله گرفته است. اولا نزدیکی میان اسرائیل با کشورهای عربی در نتیجه رویارویی مشترک آنها و دولت اوباما علیه تهدیدات ایران و در درجه بعدی علیه داعش بوده است. از این رو، زمانی که درهای واشنگتن به روی سران عرب باز باشد نیاز به برقراری روابط دوستانه با اسرائیل به نیازی ثانویه تبدیل خواهد شد.
ثانیا: انتقال مقادیر بسیار فراوان سلاح پیشرفته به منطقه، خبر بسیار بدی برای اسرائیل است. زیرا امروزه مشخص است که این تسلیحات در دست نظام های نسبتا "دوست" است. اما معلوم نیست در آینده به دست چه کسانی خواهد افتاد.
ثالثا: اعراب، حداکثر تلاششان را برای فلسطینی ها به کار خواهند گرفت. برای نمونه تلاش هایشان، همه طرح ها برای انتقال سفارت اسرائیل به بیت المقدس را ناکام گذاشته است. زیرا ترامپ بیش از انتفاضه فلسطینی ها، نگرانی خشم همپیمانان عربش و قطع کمک هایشان است.
قطعا فرصت های فراوانی وجود دارد و ممکن است کشورهای عربی به نزدیکی بیشتر به اسرائیل چراغ سبز نشان دهند یا در صورت دستور و تأکید ترامپ روابطشان با تل آویو را علنی کنند. اما این سؤال مطرح است: آیا این موضوع برای ترامپ اهمیتی دارد؟

پربیننده ترین خبرها