شبکه المیادین

انتقادات تند نشانگر اختلافات جدی میان سران عرب است

انتقادات تند  نشانگر اختلافات جدی میان سران عرب است
جمعه 5 خرداد 1396 - 00:44

شبکه المیادین گزارش کرد: علنی شدن موضع تند عربستان سعودی و امارات عربی متحده ضد قطر بیانگر آن است که اختلاف بین این کشورها کاملا جدی شده است.

العالم - عربستان سعودی

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، پرونده های مورد اختلاف بین عربستان و امارات با قطر در طول سال های گذشته به جایی رسیده که این اختلافات علنی شده است.

گزارشگر شبکه المیادین، درباره امکان موافقت کردن دوحه با خواسته های ریاض و ابوظبی گفت: اختلاف اخیر بین عربستان و قطر شبیه اختلاف بین دو کشور در سال 1995 پس از کودتای حمد بن خلیفه آل ثانی در قطر ضد پدرش و در دست گرفتن قدرت بود. تحلیلگران می گویند حمد بن خلیفه زمانی این کودتای سفید خود را صورت داد که اطمینان پیدا کرد عربستان قصد دارد او را از قدرت دور کند. حمد بن خلیفه برای تثبیت حکومت خود، به سرعت روابط با واشنگتن را تقویت کرد و همزمان با برقراری روابط با اسرائیل، ایجاد دو پایگاه آمریکایی را پذیرفت. این دو پایگاه نقش مهمی در حمله به عراق داشتند.

در ادامه این گزارش آمده است: پررنگ شدن نقش دوحه در چند پرونده منطقه، خرسندی سعودی ها را به همراه نداشت و این مسئله با توجه به موقعیت و جایگاه دو کشور قابل درک است. توافق ریاض و دوحه در موضع گیری در برابر جنگ سوریه، باعث شد اختلافات بین این دو کشور درباره موضع قطر در حمایت از گروه اخوان المسلمین در شماری از کشورهای منطقه، کمرنگ شود. ناکامی قطر در تحقق نتایج مورد نظر آمریکا در جنگ سوریه، باعث شد پرونده این کشور در نیمه دوم سال 2013 از قطر به عربستان منتقل شود. با سقوط دولت اخوان المسلمین در مصر، قطر حمایت مالی، سیاسی و رسانه ای خود از این گروه را تقویت کرد. این مسئله باعث جبهه بندی مجدد در داخل شورای همکاری شد و ریاض و ابوظبی در برابر دوحه قرار گرفتند.

گزارشگر این شبکه خاطر نشان کرد: حمله اخیر رسانه ای ضد قطر از طرف رسانه های سعودی و اماراتی با سردرگمی رسانه ای قطر روبرو شد. چنین شرایطی به دلایل متعدد قابل پیش بینی بود. به ویژه که پس از اجلاس اخیر آمریکایی- اسلامی در ریاض، عربستان اصرار دارد به تنهایی مدیریت کشمکش ها در منطقه را در دست داشته باشد. حمله اخیر سعودی-اماراتی ضد قطر حامل این پیام است که دوحه بین دو گزینه قرار دارد؛ یا باید از ریاض پیروی کند، یا اینکه دشمن آن محسوب خواهد شد. اگر اطمینان ریاض و ابوظبی از موضع واشنگتن نبود، حمله رسانه های آنها به قطر به اوج نمی رسید. دوحه در برابر گزینه هایی قرار دارد که آسان نیست. قطر یا باید ائتلاف راهبردی خود با ترکیه را که از اجلاس ریاض ناخرسند است، حفظ کند، یا قرار گرفتن زیر چتر سعودی را بپذیرد. دوحه یا باید حداقل روابط با تهران را قطع کند یا اینکه خصومت با ریاض را گسترش دهد. قطر یا باید نقشی را که عربستان برای آن ترسیم می کند بپذیرد یا اینکه بازوهای آن در منطقه قطع خواهد شد. نبردهای اخیر بین گروه های مسلح وابسته به عربستان و قطر در سوریه، شاهدی در این باره است. قطر یا باید سطح روابط با جنبش حماس و جریان اخوان المسلمین را به طور کلی کاهش دهد، یا اینکه اختلاف جدید منطقه ای تشدید خواهد شد. دوحه هزینه های موضع گیری خود به عنوان یک طرف تاثیرگذار در منطقه را کمتر از قرار گرفتن زیر چتر سعودی می داند.

پربیننده ترین خبرها