آزادي قدس فقط با مبارزه امکان پذيراست

آزادي قدس فقط با مبارزه امکان پذيراست
جمعه 4 شهريور 1390 - 15:24

پژوهشگر و انديشمند فلسطيني تاکيد کرد که هيچگونه راه حلي براي آزادي قدس و سرزمين هاي اشغالي فلسطين بجز در پيش گرفتن راهکار مبارزه متصور نيست.

"منير شفيق" جمعه در مصاحبه با شبکه خبري العالم به مناسبت روز جهاني قدس اظهار داشت : هرگونه راه حلي غير از مبارزه براي آزادي قدس و فلسطين اعم از تقسيم فلسطين يا پذيرش همزيستي با رژيم اشغالگر صهيونيستي يا به رسميت شناختن اين رژيم به منزله جنايتي در حق فلسطين است.

وي تبديل مساله فلسطين و قدس به مساله اصلي و محوري جهان عرب و جهان اسلام را خواستار شد.

شفيق اظهار داشت : مساله فلسطين و قدس فراتر از هر مساله ديگري در جهان اسلام و جهان عرب است و مسائل و حوادث ديگر نبايد سبب غفلت از آن شود زيرا حوادث ديگر ، مقطعي هستند اما مساله قدس و فلسطين دو موضوع ثابت جهان عرب و جهان اسلام و محور اصلي نزاع آينده امت هاي عربي و اسلامي با آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي طمعکار منطقه است.

وي افزود: بسياري از مشکلات داخلي ، با پايبندي به مساله فلسطين و قدس قابل حل است.

شفيق با اشاره به وقوع انقلاب در برخي از کشورهاي عربي ، خاطر نشان کرد که ملت هاي عربي بيدار شده اند و براي مساله قدس اهميت ويژه اي قائل هستند بنابراين اين تغيير به نفع قدس و فلسطين است.

اين انديشمند فلسطيني با بيان اينکه مساله فلسطين مساله اي انساني است و جهان عرب ، جهان اسلام و حتي جامعه جهاني بايد از اين منظر به آن بنگرد ، خاطر نشان کرد که رژيم غاصب صهيونيستي دشمن انسانيت و بخشي از فرايند امپرياليسم جهاني است که ملت ها به مبارزه با آن برخاسته اند.

شفيق به رويکرد ملي گرايي در برابر قوميت گرايي در ميان برخي کشورهاي عربي اشاره کرد و گفت : برخي از اين کشورها در اولويت بندي هاي خود ، مسائل کشور را بر مساله فلسطين ترجيح مي دهند و اين به منزله سمي کشنده است که عامل اصلي کم رنگ شدن وحدت در ميان امت عربي به شمار مي رود.

وي مقاومت و مقابله با دشمن صهيونيستي را فراتر از موضوع ملت ها ، ماموريت دولت هاي اسلامي دانست و اتحاد ملت هاي مسلمان ، کنارگذاشتن فتنه هاي طائفي و مذهبي و قومي براي وحدت و همبستگي و مقاومت در برابر دشمن واحد را خواستار شد.

اين پژوهشگر فلسطيني همچنين آزادي فلسطين را با توجه به نفوذ آمريکا در ميان کشورهاي منطقه غيرممکن دانست و گفت: آمريکا و رژيم صهيونيستي يکي هستند بنابراين نمي توان با يکي از آن ها ائتلاف کرد و آن گاه مدعي آزادي فلسطين شد.

شفيق نام گذاري آخرين جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهاني قدس توسط امام راحل را اقدامي بسيار مهم دانست که مساله قدس را به عنوان قلب تپنده جهان اسلام همواره زنده نگه مي دارد و مي تواند موجب اتحاد امت اسلامي شود. 

پربیننده ترین خبرها