خروج یک لشکر آمریکا از عراق

خروج یک لشکر آمریکا از عراق
پنج‌شنبه 17 شهريور 1390 - 06:26

لشکر 36 پياده نظام ارتش آمريکا مستقر در بصره با تحويل مسئوليت هاي خود به لشکر 25 پياده نظام به پايگاه مرکزي خود در ايالت تگزاس آمريکا بازگشت.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، در مراسم انتقال مسئولیت های نظامی به لشکر 25 ، ژنرال" برنارد شامپو " فرمانده لشکر 25 پياده نظام ارتش آمريکا اعلام کرد اینکه تبادل وظايف، کاهش حضور نظامي آمريکا در جنوب عراق را به همراه خواهد داشت.

وی  افزود : این جایگزینی در راستاي خروج نظامی آمريکا از عراق براساس توافقنامه امنيتي بغداد - واشنگتن انجام شده است.

فرمانده لشکر 25 پياده نظام ارتش آمريکا که همچنین معاون رئيس ستاد عمليات مشترک نظامیان خارجی در افغانستان،ايساف، را نيز برعهده دارد، افزود : مركز فرماندهي نظامیان آمريکايي در جنوب عراق که در بخش نظامي فروگاه بصره قرار داشت، اخيرابه بغداد منتقل شده است، اما لشکر 25 به همکاري خود با طرف های در استان هاي جنوبي ادامه خواهد داد. دهد.

پیش از این حضور نيروهاي آمريکايي در استان بصره  که در 590 كيلومتري جنوب بغداد واقع شده است، تنها در بخش نظامي فرودگاه بين المللي بصره در 14 کيلومتري شمال غرب مركز شهر بصره محدود شده بود.

فرودگاه بصره به دو بخش نظامي و غيرنظامي تقسيم مي شود که بخش غيرنظامي آن به طور کامل، در کنترل عراق است، اما نيروهاي آمريکايي از بخش نظامي آن به عنوان پايگاه خود استفاده مي کنند.

کنسولگري آمريکا و انگليس در بخش نظامي فرودگاه بصره قرار دارد، بخشی که از سال 2008 همواره هدف حملات موشکي قرار داشته و سال جاری نيز چندين بار هدف حملات مشابه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری سومریه نیوز عراق در حاشیه مراسمی که در بخش نظامی فرودگاه بصره برای انتقال اختیارات و مسئولیت های لشکر 36 پیاده نظام ارتش امریکا به لشکر 25 بدون حضور سياستمداران عراقي و تنها با حضور برخي از مسئولان نظامي اين کشور برگزار شد " جيمز جفري " سفير آمريکا در بغداد تاکید کرد، ارتش این کشور براساس توافقنامه امنيتي بغداد واشنگتن درموعد مقرر از عراق خارج خواهد شد و آمريکا در مرحله کنونی تنها در صدد گسترش و تقويت حضور ديپلماسي خود در عراق است.

سفیر آمریکا در بغداد، افزود : دولت واشنگتن پس از خروج نظامی همچنان به آموزش و تجهيز نظامیان عراقی را ادامه خواهد داد.

به موجب توافقنامه امنيتي که ميان بغداد و واشنگتن دراواخر سال 2008 ، به امضاء رسید، تمام  نظامیان آمريکايي بايد تا تاريخ 31 دسامبر 2011 از مناطق هوايي، زميني و دريايي عراق خارج شوند؛ نيروهاي رزمي آمريکايي به موجب اين توافقنامه در تاريخ 30 ژوئن 2009  از شهرها و روستاهاي عراق خارج شدند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها