سنگ‌اندازی نتانیاهو در مسیر سازش

سنگ‌اندازی نتانیاهو در مسیر سازش
سه شنبه 5 مهر 1390 - 04:24

شوراي امنيت سازمان ملل در حالي روز دوشنبه گذشته بررسي درخواست فلسطين براي عضويت كامل در سازمان ملل را آغاز كرد كه سنگ‌اندازي‌هاي بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مسير تلاش‌هاي كميته چهارجانبه براي دستيابي به صلح هنوز به شيوه‌يي قديمي ادامه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در حالی که نشست غیر رسمی شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین با دخالت‌ها و کارشکنی‌های آمریکا راه به جایی نبرد،  نتانياهو پيش از آغاز نشست شوراي امنيت، با تكيه بر تنها حامي خود، امريكا بر تشكيل كشور يهودي اسراييل كه مستلزم بيرون راندن صدها هزار تن از فلسطيني‌ها از محدوده رژيم صهيونيستي مي‌شود، تاكيد كرد.

 روزنامه اسراييلي هاآرتص به نقل از منابع آگاه نوشت تلاش‌هاي كميته چهارجانبه صلح خاورميانه براي احياي مذاكرات صلح به دليل تاكيد بر لفظ «كشور يهودي اسراييل» از سوي برخي مذاكره كنندگان با ناكامي روبرو شده است. اين در حالي است که شيمون پرز، رييس رژيم صهيونيستي ضمن ترغيب همتاي فلسطيني خود براي بازگشت به ميز مذاكرات و تاكيد بر اينكه «صلح امكانپذير است»، محمود عباس را بهترين رهبر فلسطيني دانست كه اسراييل مي‌تواند براي ازسرگيري روند مذاكرات صلح با وي همكاري كند.

رييس رژيم صهيونيستي تاكيد كرد: موضع اسراييل به اين ترتيب است كه توافقنامه صلح را تنها راه براي حل مناقشات ميان دو كشور مي‌داند و بر اين باور است كه دستيابي به توافق‌نامه صلح تنها با مذاكرات مستقيم از طريق طرفين قابل دستيابي است. اين در حالي است كه نتانياهو از مخالفت خود با اظهارات بيل كلينتون، رييس‌جمهور اسبق امريكا خبر داد و مدعي شد اين فلسطيني‌ها هستند كه نمي‌خواهند بر سر ميز مذاكرات حاضر شوند.

 كلينتون، نتانياهو را مقصر تداوم شكست فرآيند صلح خاورميانه خوانده بود. نتانياهو خارج از هر چارچوب بين‌المللي خواستار شكل‌گيري كشور يهودي اسراييل شده و تنها از حمايت امريكا بهره مي‌برد اما مطالبات عباس بر اساس چارچوب‌هاي بين?المللي بوده و حمايت بيش از صد كشور جهان را با خود دارد. امريكا همچنان تاكيد دارد كه از حق وتو عليه طرح عضويت كشور فلسطين در سازمان ملل استفاده مي‌كند و ديويد كامرون، نخست وزير انگليس نيز تصريح كرد كه اين درخواست فلسطينيان تنها از طريق مذاكره تامين مي‌شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها