تظاهرات درعربستان ادامه دارد

 تظاهرات درعربستان ادامه دارد
پنج‌شنبه 14 مهر 1390 - 10:14

بيروت (العالم)- يک فعال سياسي عربستاني با اشاره به تظاهرات مردم شهر العواميه در منطقه الشرقيه عربستان و تيراندازي نيروهاي سعودي و زخمي کردن معترضان تاکيد کرد که تظاهرات تا برآورده شدن خواسته هاي معترضان ادامه خواهد داشت.

"احمد محمد آل ربح" پنحشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم به خواسته هاي تظاهرکنندگان براي اجراي اصلاحات در عربستان اشاره و تصريح کرد: تظاهرکنندگان براي رسيدن به مطالبات قانوني و به حق خود دخالت ها و راهکارهاي خارجي ها را نمي پذيرند.

وي گفت: فعاليت جوانان عربستاني براي مطالبه اصلاحات از بيش از 6 ماه پيش شروع شده است اما آنچه که در ماه هاي اخير روي داد ، اين است که سقف خواسته هاي آنان لغو تبعيض هاي نژادي در منطقه الشرقيه و آزادي زندانياني است که برخي از آنان از 16 سال پيش درحبس به سر مي برند.

آل ربح افزود: اين خواسته ها با گذشت زمان و در سايه پافشاري مسوولان سعودي به سرکوب مردم و ادامه بازداشت تظاهرکنندگان ، بيشتر شده است.

وي از جمله خواسته هاي مردم عربستان به تشکيل مجلسي با اختيارات کامل و وضع قوانيني که به تصويب مردم برسد ، اشاره کرد.

فعال سياسي عربستاني اظهار داشت: شهروندان سعودي خواستار دولتي مدني هستند اما پاسخ مسوولان به اين خواسته ها گلوله بود که به زخمي شدن يکي از تظاهرکنندگان منجر شد.

وي درباره حاکم شدن خفقان شديد در منطقه الشرقيه به علت نظامي شدن اين منطقه و استقرار خودروهاي نظامي و ايجاد ايست هاي بازرسي در خيابان ها و اهانت به شهروندان هشدار داد.

آل ربح خاطرنشان کرد: بازداشت دو فرد مسن براي تحت فشاردادن پسران آن ها براي اينکه خود را تسليم مسوولان سعودي کنند ، باعث منفجر شدن اوضاع شد و تلاش ريش سفيدان و بزرگان منطقه تا کنون نتوانسته است راهگشا باشد.

وي تاکيد کرد: تظاهرکنندگان از زمان شروع تظاهرات ، پرچم عربستان را برزمين نگذاشته اند و اين مساله نشان مي دهد که خواسته هاي آنان در زير سقف پرچم عربستان بايد تحقق يابد و آن ها به هيچ وجه دخالت ها و راهکارهاي خارجي را نخواهند پذيرفت.

وي ادعاي وزارت کشور عربستان درباره دخالت هاي خارجي در حوادث العواميه را عجيب دانست.

آل ربح تصريح کرد: تظاهرکنندگان درشعارهايي که سر مي دهند ، خواهان اصلاحات زير سقف نظام سياسي کشور هستند.

وي وزارت کشور عربستان را به تلاش براي دور زدن خواسته هاي مردم متهم کرد.

فعال سياسي عربستاني گفت: ربط دادن حوادث به خارج تهمتي از سوي حکومت است و اين همان مساله اي است که در مصر و تونس نيز اتفاق افتاد و اين اتهام درحالي وارد مي شود که حکومت عربستان از برگزاري تظاهرات مسالمت آميز جلوگيري مي کند.

وي اظهار داشت: حکومت آل سعود شمار تظاهرکنندگان را ده ها نفر اعلام کرد اين درحالي است که تعداد آنان از هزاران نفر تجاوز مي کند.

در جريان تيراندازي روز سه شنبه (12 مهر ماه) نظاميان سعودي به تظاهركنندگان در شهر العواميه و القطيف در شرق عربستان 24 نفر از جمله يک زن زخمي شدند.

پربیننده ترین خبرها