بدهي آمريکا از مرز 13هزار ميليارد دلار گذشت،

احتمال جنگ افروزي جديد واشنگتن قوت گرفت

 احتمال جنگ افروزي جديد واشنگتن قوت گرفت
شنبه 16 مهر 1390 - 07:16

با گذشتن ميزان بدهي هاي آمريکا از مرز 13 هزار ميليارد دلار و ادامه جنبش اعتراضي وال استريت که به شدت بر گرده اقتصاد واشنگتن سنگيني مي کند؛ کارشناسان از احتمال روي آوردن آمريکا به جنگ افروزي براي غلبه بر بحران داخلي خبر مي دهند.


اين اظهار نظرها در حالي مطرح مي شود که آمريکا پيشتر نيز براي بهبود وضعيت اقتصادي خود و فرافکني بحران داخلي، حمله به کشورهاي مختلف از جمله افغانستان وعراق را به بهانه هاي واهي و حتي بدون مجوز سازمان ملل در دستور کار قرار داده است.

اين تحليل ها در شرايطي مطرح مي شود که پيش نويس قطعنامه غرب به سرکردگي آمريکا عليه سوريه در شوراي امنيت سازمان ملل با وتوي روسيه و چين روبرو و با شکست مواجه شد از سويي پس از اين ناکامي خبرها از آماده شدن ترکيه براي مشارکت در حمله نظامي غرب به سوريه حکايت دارد.

برخي کارشناسان ترکيه نيز سياست خارجي آنکارا را تابع آمريکا و اسراييل عنوان کرده و از توافق ترکيه و غرب درباره مشارکت همه جانبه ترکيه در تجاوز احتمالي به سوريه خبر داده اند.

"محمد وهبي" کارشناس اقتصادي لبناني شنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم دراين باره تاکيد کرد، تظاهرات مردم آمريکا (جنبش وال استريت) در اعتراض به انحصار ثروت از سوي گروهي خاص برگزار مي شود و اين احتمال وجود دارد که آمريکا براي فرافکني و معطوف کردن افکار عمومي جهان به خارج از واشنگتن به جنگ افروزي اقدام کند.

وهبي تصريح کرد: بحران کنوني آمريکا ادامه بحران جهاني است که از سال 2007 شروع شده است. دولت آمريکا تلاش مي کند اين بحران را، که بر اثر آن بدهي هاي آمريکا از مرز 13 هزار ميليارد دلار گذشت، به کشورهاي ديگر از جمله اروپا صادر کند.

وهبي افزود: ميزان بدهي هاي آمريکا بيش از توليد ناخالص ملي اين کشور است، امري که سبب سستي و تضعيف اقتصاد اين کشور شده است.

وي گفت: تظاهرات مردم آمريکا در اعتراض به انحصار 40 درصد ثروت اين کشور از سوي يک درصد مردم آن برگزار مي شود. بنابراين، اين احتمال وجود دارد که آمريکا، براي معطوف کردن افکار عمومي جهان به موضوع ديگري، به جنگ افروزي روي آورد.

وهبي امکان عملي شدن وعده دولت آمريکا را درباره رشد اقتصادي اين کشور طي سال آينده رد کرد و افزود: صندوق بين المللي پول رشد اقتصادي آمريکارا 1،8 درصد پيش بيني کرده است و عملي شدن اين ميزان رشد اقتصادي نيازمند تزريق اعتبار دست کم 16 تريليون دلار طي مدت کوتاهي به اقتصاد اين کشور است.

وخامت وضعيت اقتصادي آمريکا در حالي است که واشنگتن ساليانه به ارزش 7 تريليون دلار به خارج کمک مالي مي کند زيرا بدون بهبود وجهه خود در خارج نمي تواند به حياتش ادامه دهد.

وهبي کارشناس اقتصادي لبناني گفت: در آمريکا، کسي که سرمايه‌دار نباشد، ممکن نيست در سمت سياسي قرار گيرد؛ زيرا نظام سرمايه‌داري و باندهاي ثروت بر مراکز سياسي کشور حاکم است.

اين کارشناس اقتصادي افزود: آمريکا از نظام سرمايه داري لجام گسسته براي تسلط بر ظرفيت هاي جهاني استفاده مي‌کند. از دهه هفتاد قرن گذشته نظام مبتني بر سرمايه‌داري در اين کشور حاکم است، نه توليد.

وهبي تصريح کرد: سياست اقتصادي آمريکا مبتني بر منتقل کردن مراکز توليد به هند و چين است تا بدين وسيله منابع آلودگي را به اين کشورها منتقل کند و از راه بورس آنها را مهار کند و بدين ترتيب به درآمدهاي هنگفت دست يابد و اين مساله سبب فروپاشي جايگاه کارگران در اقتصاد اين کشور شده است.

جنبش "وال‌استريت را اشغال کنيد"، 17 سپتامبر (26 شهريور) در منطقه مالي شهر نيويورک با هدف اعتراض به مسايلي همچون فقر، بيکاري، قدرت و نفوذ شرکت‌هاي بزرگ، نابرابري اجتماعي، جنگ‌هاي خاورميانه، بدهي دانشجويان و پاداش‌هاي زياد براي مجريان وال استريت، آغاز شد.

معترضان آمريکايي بر اين باور هستند که منفعت ‌طلبي گزاف شرکت‌‌هاي بزرگ اين کشور، عامل شرايط وخيم اقتصادي است.

پربیننده ترین خبرها