جدال در عربستان برای جانشینی ولیعهد

جدال در عربستان برای جانشینی ولیعهد
دوشنبه 2 آبان 1390 - 15:48

با درگذشت "سلطان بن عبدالعزيز" وليعهد سعودي، هيأت موسوم به بيعت، براي نخستين بار با چالشي جديد براي انتخاب وليعهد جديد روبرو شده است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، سلطان بن عبدالعزیز هنگامی فوت کرد که رژیم های استبدادی عربی یکی پس از دیگری درحال سرنگونی هستند.

در همین حین "شاهزاده نایف بن عبدالعزیز" (78 ساله) برادر ناتنی ملک عبدالله پادشاه عربستان، از شانس بیشتری برای جانشینی سلطان بن عبدالعزیز برخوردار است. نایف در سال 2009 بعنوان معاون دوم نخست وزیر تعیین شد.

روزنامه القدس العربی به نقل از کارشناسان نوشت: "شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز" امیر ریاض نیز به پست ولیعهدی چشم دوخته است. با این حال درصورت نرسیدن به این پست بدنبال وزارت دفاع خواهد بود که تا پیش از این در دست سلطان بود.

با این حال "خالد بن سلطان" فرزند ولیعهد سابق که تا پیش از این بعنوان معاون وزیر دفاع بود، شانس بیشتری برای تصدی این پست دارد.

از زمان بیماری سلطان بن عبدالعزیز، رقابت شاهزادگان سعودی برای تصدی پست ولیعهدی بالا گرفته است، بصورتیکه جناح های مختلف داخل خاندان حاکم تلاشهای خود را برای تصدی پست های بالاتر آغاز کرده اند.

هیأت بیعت متشکل از 34 شاهزاده است که هرکدام از آنها نماینده یکی از خانواده های پسران عبدالعزیز هستند، و هرکدام از آنها می توانند رای خود را برای انتخاب ولیعهد به صندوق بیاندازند. بصورتیکه پس از نامزد شدن یک نفر از سوی ملک عبدالله بعنوان ولیعهد جدید، بقیه شاهزادگان به او رای می دهند؛ ولی این هیأت این اختیار را دارد که به نامزد خودش رای دهد.

پس از تعیین شاهزاده متعب بن عبدالله بعنوان رییس گارد ملی به جانشینی پدرش، فرایند انتقال قدرت به نسل دوم وارد نخستین مرحله می شود؛ در همین راستا درصورت موفقیت نایف برای تصدی ولیعهدی، شاهزاده محمد بن نایف جانشین پدرش در وزارت کشور می شود.

در همین راستا روزنامه وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد، مرگ شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز که می توانست شاه آینده عربستان شود، راه را برای ولیعهدی نایف باز کرد.

این روزنامه افزود: این احتمال شاهزاده های لیبرال سعودی را نگران می کند؛ زیرا آنها با توجه به پرونده نایف در دوران تصدی وزارت کشور از سال 1975، او را برای این پست مناسب نمی بینند؛ به عقیده آنها نایف طی دوران تصدی وزارت کشور به سرکوب اصلاحات و مخالفان سیاسی پرداخت.

سال پیش گروهی از شاهزادگان بانفوذ و نزدیک به پادشاه از جمله طلال بن عبدالعزیز، از تعیین نایف بعنوان معاون دوم نخست وزیر بدون مراجعه به هیأت بیعت، غافلگیر شدند.

در این میان، شاهزاده طلال تنها کسی بود که پس از صدور حکم پادشاه برای تعیین نایف بعنوان نخست وزیر، از پادشاه توضیح خواسته بود. چرا که این حکم بدون مراجعه به هیأت بیعت صادر شد.

در سایه این اختلافات، هنوز مشخص نیست که پادشاه چگونه می خواهد ولیعهد جدید را بدون اختلافات انتخاب کند.



پربیننده ترین خبرها