تکرار حادثه چرنوبيل درنيروگاه اسراييل؛

فلسطينيان درمعرض گسترده تشعشعات ديمونا

فلسطينيان درمعرض گسترده تشعشعات ديمونا
شنبه 7 آبان 1390 - 08:31

رام الله (العالم)- رييس بخش پزشکان بين المللي در امور جنگ هسته اي (شاخه فلسطين) از وجود تشعشعات هسته اي ناشي از نيروگاه هسته اي ديمونا در رام الله به ميزان تشعشعات نيروگاه چرونوبيل اتحاد جماهير شوري سابق و بروز بيماري هاي خطرناک و سرطاني در ميان فلسطينيان خبر داد.

"محمود سعاده" روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم تصريح کرد: عمر نيروگاه اتمي ديمونا از مدتي پيش به اتمام رسيده و ديگر از نظر کنترل نشت مواد هسته اي ايمن نيست به همين دليل ما در رام الله شاهد بيماري هايي هستيم که تا کنون دراين منطقه بي سابقه بوده و قادر به تشخيص اين بيماري ها نيستيم .

رييس بخش پزشکان بين المللي درامور جنگ هسته اي گفت: رژيم صهيونيستي مانع از دسترسي ما به دستگاههايي که اين بيماري ها را تشخيص مي دهند ، مي شود.

وي خاطرنشان کرد: به همين دليل ما به بيمارستان هاي متخصص دراين زمينه در منطقه بيت لحم و رام الله مراجعه کرديم و نتايجي که از اين مراجعات به دست آورديم ، از وجود بيماري هاي سرطان خون ، استخوان ، معده ، کبد و مثانه حکايت دارد و نيز نوعي سرطان بسيار نادر درميان اين بيماران تشخيص داده شده است.

سعاده خاطرنشان کرد: ابتلاي برخي بيماران به سرطان قلب ، مورد بسيار نادري در دنيا است به طوري که از بين هر 100ميليون نفر ، فقط 5 نفر به چنين بيماري مبتلا مي شوند که شايع شدن اين بيماري در فلسطينيان بسيار نگران کننده است.

وي افزود: احتمال ابتلا به اين بيماري در ميان افراد بالاي 50 سال است ولي وقتي که يک کودک 11 ساله به اين بيماري مبتلا مي شود ، اين مساله نه تنها موجب نگراني است ، بلکه هم براي ما و هم براي ساکنان منطقه بسيار خوفناک است.

رييس بخش پزشکان بين المللي درامور جنگ هسته اي ادامه داد: اين گونه بيماري ها به ميزان سه برابر براثر تشعشعات نيروگاه ديمونا درجنوب کرانه باختري افزايش يافته و به مناطق شمالي اين منطقه نيز امتداد يافته است.

وي خاطرنشان کرد: کميته بين المللي اعلام کرده است که تشعشعات هسته اي به ميزان بسيار بالا در هوا و خاک اين منطقه وجود دارد که به اندازه تشعشعات در فاصله 30 کيلومتري نيروگاه چرنوبيل اتحاد جماهير شوروي سابق در هنگام نشت مواد هسته اي آن است در حالي که بر بر اثر آن اتفاق ديگر هيچ موجود زنده و هيچ حيواني درآن منطقه حيات ندارد.

سعاده گفت: من عکسي از يک کودک يازده ساله دارم که تحت تاثير اين تشعشعات قرار گرفته و چند سال پيش گزارشي درباره بيماري هاي سرطاني در منطقه تهيه شد.

وي افزود: به همين منظور نشستي در اردن تحت نظارت شاه اين کشور برگزار کرديم اما نه دکتر عنان وزير بهداشت و نه هيچ شخص ديگري از اين وزارتخانه در اين نشست شرکت نکرد.

سعاده خاطرنشان کرد که با پي گيري صورت گرفته در 6/01/2004 گزارشي در باره زباله هاي هسته اي و نشت راديو اکتيو نيروگاه ديمونا در مطبوعات انتشار يافت و اعلام شد که صخره اي در منطقه الخليل وجود دارد که نشان مي دهد درآن جا زباله هاي هسته اي دفن شده است اما مطبوعات صهيونيستي در 6/06/ 2004 اعلام کردند که چنين چيزي وجود ندارد و بدين صورت ترتيب اثري به اين گزارش داده نشد.

26 آوريل 1986 به دنبال وقوع انفجار در راكتور شماره 4 نيروگاه هسته اي چرنوبيل در 130 كيلومتري شهر "كي يف" پايتخت اوكراين روي داد که منجر به فاجعه شد.
 
ساعت يک و 23 بامداد روز شنبه 26 آوريل، انفجاري در يکي از 4 راکتور مجتمع هسته اي چرنوبيل، واقع در 110 کيلومتري شمال کيف پايتخت اوکراين، روي داد.

دو روز پس از آن حادثهذ در ساعت 9 شب، مسکو يک بيانيه رسمي کوتاه در تاييد وقوع اين حادثه صادر کرد.

در زمان وقوع حادثه 50 نفر از نيروهاي آتش نشاني و امدادي حاضر در محل به دليل تشعشعات راديواكتيو کشته شدند و 190 تن مواد راديواكتيو موجود در نيروگاه به صورت بخار در آسمان نيمكره شمالي پراكنده شد.

پربیننده ترین خبرها