سرکوب آزادی‌ها و مخالفان در ترکیه

سرکوب آزادی‌ها و مخالفان در ترکیه
چهارشنبه 19 بهمن 1390 - 15:23

رييس حزب جمهوري خواه خلق ترکيه از سرکوب مخالفان در اين کشور و تلاشها براي ساکت کردن هرگونه صداي مخالف انتقاد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "کمال قلیچ‌دار اوغلو" در مقاله ای در روزنامه واشنگتن پست نوشت: اکنون در واشنگتن بسیاری از تحلیلگران درحال بررسی توان حزب عدالت و توسعه (حاکم) برای الگو شدن در کشورهای انقلابی عربی هستند، این درحالی است که واقعیتها ثابت کرده است که الگوی حزب عدالت و توسعه توانایی پایداری و ماندن ندارد.

اوغلو افزود: در نهم نوامبر از زندان "سیلوری" که صدها روزنامه نگار، ناشر، افسر ارتش، استاد دانشگاه و سیاستمدار در آن زندانی هستند بازدید کردم. در سال 2007 محاکمه این افراد به اتهام عضویت در یک سازمان سری افراطی برای سرنگونی دولت آغاز شد. این درحالی است که این افراد سالها بدون محاکمه در بازداشت هستند و تا امروز حتی یک حکم علیه آنها صادر نشده است.

محاکمه مخالفان و سرکوب آزادی ها

وی با تأکید بر نبود عدالت در ترکیه، خاطرنشان کرد: این امکان وجود داشت که این محاکمه ها برای پاکسازی افکار و تصحیح اشتباه های گذشته مورد استفاده قرار بگیرد؛ ولی محاکمه ها به ابزاری برای سرکوب مخالفان و آزادی ها تبدیل شد.

زندانی کردن نمایندگان منتخب مردم

رییس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه گفت: 8 تن از بازداشت شدگان از نمایندگان مخالف در پارلمان هستند، و شوری عالی انتخابات اعلام کرد که این افراد همگی برای نامزد شدن صلاحیت داشته و همگی در پارلمان به کرسی دست یافته بودند.

وی تأکید کرد: زندانی کردن این نمایندگان منتخب مردم، نقض قانون ترکیه است.

در ترکیه افراد متهم هستند مگر آنکه تبرئه شوند

اوغلو گفت: قانون در همه جای دنیا این است که یک نفر بیگناه است مگر آنکه محکومیت او ثابت شود؛ و مسأله دیگر آن است که بازداشت یک فرد متهم بر اساس مدارک صورت می گیرد، ولی امروزه در ترکیه افراد متهم هستند مگر آنکه تبرئه شوند.

همه مخالفان دولت ترکیه بعنوان توطئه گر و تروریست معرفی شده اند

اوغلو خاطرنشان کرد: در ترکیه قبل از هر چیز یک نفر بازداشت می شود، و پس از آن مدارک برای تشکیل پرونده او جمع آوری می شود. اتهام ادعایی در ترکیه عرف شده است. و مسأله تأسف بار آن است که همه مخالفان دولت بعنوان توطئه گر یا تروریست ضد دولت معرفی شده اند.

رییس حزب جمهوری خواه خلق ترکیه در ادامه گفت: حزب عدالت و توسعه در محاکمه همه مخالفان سیاستهایش با برنامه و به شدت برخورد می کند؛ و از همه ابزارهای فشار مانند جریمه‌های مالی سنگین، تصویر برداری ویدیویی غیرقانونی، استراق سمع مکالمات تلفنی استفاده کرده تا مخالفان را ساکت کند.

اوغلو گفت: مسأله ای که موجب نارضایتی شدید و گسترده شده، ادعای حزب عدالت و توسعه است که می گوید همه این اقدامات به نام دمکراسی و پیشرفت صورت گرفته. آخرین اهداف دولت علیه دمکراسی در ترکیه، هدف قرار دادن حزب جمهوری خواه خلق بود.

اوغلو تأکید کرد: در زمان حضور در زندان سیلوری در نوامبر؛ دریافتم که اوضاع زندانیان با اردوگاه های بازداشت شباهت دارد، و گفتم که دادستان‌ها و قضات عدالت را اجرا نکرده و نباید آنها را مدعیان عدالت نامید.

وی افزود: مطلع شدم که دفتر دادستانی کل تحقیقاتی را در رابطه با این اظهارات من آغاز کرده، و گفته است که من درحال تأثیر گذاری بر "محاکمه های عادلانه" و اهانت به مسئولان هستم.

اوغلو ادامه داد: دمکراسی در ترکیه به دوران گذشته بازگشته است؛ اگر از نظام قضایی انتقاد کنید، محاکمه می شوید؛ و هنگامی که فرد محاکمه می شود مجازات خواهد شد.

اوغلو تأکید کرد: دولت ترکیه امروز شامل افرادی است که از نظر سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی دچار اختلاف هستند؛ و دمکراسی در سایه زیر پا گذاشتن حقوق بشر، آزادی ها، توسعه اجتماعی و عدالت، درحال عقب گرد است. شهروندان به دشت درباره آینده خود نگران هستند، امری که در گزارش بسیاری از سازمان های بین المللی مانند دیدبان حقوق بشر انعکاس یافته است.

وی در پایان گفت: ابزاری مانند زورگویی، سوء استفاده از ترس، و محدود کردن آزادی ها، در ادامه حکومت و نظام برای مدتی طولانی کمک می کند، ولی تاریخ هیچگاه به یاد نداشته که دولتی با استبداد توانسته باشد به موفقیت دست یابد. ظلم ناپایدار است و حق ماندنی است و ترکیه در این مسأله استثنا نخواهد بود.



پربیننده ترین خبرها