میدان اللؤلؤه، نماد یک مقاومت مردمی

میدان اللؤلؤه، نماد یک مقاومت مردمی
سه شنبه 25 بهمن 1390 - 08:20

نمادين بودن ميدان اللؤلؤه براي قيام مردم بحرين باعث شده است كه طيف هاي مختلف مخالفان نظام آل خليفه بر بازگشت به آن در هر زمان ممكن اصرار داشته باشند، اين در حالي است كه تاكنون موفق به اين كار نشده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، در انديشه مردم، بازگشت به ميدان اللؤلؤه به منزله پيروزي ميداني بر سركوب وحشيانه نظاميان است. آنها در 19 فوريه گذشته به ميدان اللؤلؤه بازگشتند و ارتش، گارد ملي و نيروهاي امنيتي را وادار به عقب نشيني و از معادله خارج كردند. در وضعيت كنوني بازگشت آنها به ميدان اللؤلؤه به منزله پايان دادن به پوشش نظامي عربستان و امارات در چارچوب سپر جزيره و سنگيني كفه ترازوي قدرت به نفع جنبش مردمي و به زيان نظام آل خليفه است.

به همين دليل اظهارات مايكل پازنر معاون وزير امور خارجه امريكا در امور كار و حقوق بشر كه اخيرا در ديدار از بحرين از مخالفان خواسته بود موضوع بازگشت به ميدان اللؤلؤه را فراموش كنند كه اين امر پيامي است كه مخالفان رسمي نظام آن را دريافت كرده و به طور جدي مد نظر قرار دادند. به طوري كه شيخ علي سلمان دبيركل جنبش الوفاق بحريين در يك ديدار عمومي در شهرك الدير در منطقه المحرق وجود تصميم سياسي ميان گروه‌هاي سياسي مخالف نظام براي بازگشت به ميدان اللؤلؤه را نفي كرد. اين در حالي است كه جمعيت‌هاي مذكور در ادامه خواستار برگزاري تحصن در ميدان المقشمع واقع در خيابان البديع منامه به مدت پنج روز شده و آن ميدان را به عنوان جايگزيني براي ميدان اللؤلؤه، ميدان شهدا ناميدند.

در اين ميان مردم در انتظار اظهارنظرهايي براي اعلام جهت جنبش در روزهاي آينده بودند. به همين دليل تجمع گسترده مخالفان در ميدان الحريه برگزار شد و شيخ علي سلمان درباره مرحله آينده به سخنراني پرداخت. اما اظهارات وي در سطح انتظار مردم نبود. به طوري كه حاضران از اظهارات وي دچار سرخوردگي شدند. سخنراني شيخ سلمان در راستاي مصالحه و مودت و به منزله حد فاصلي براي تلاش ها در راستاي نزديك كردن ديدگاههاي مختلف بود. به طوري كه پس از آن نيروهاي سياسي و جنبش الوفاق و به ويژه دبيركل آن مورد انتقاد قرار گرفته و به توطئه و تلاش براي به شكست كشاندن انقلاب متهم شدند.

این تحولات در طول روزهای گذشته در حالی صورت می‌گیرد که مردم بحرین امروز از مسیرهای مختلف خود را به میدان الؤلؤه رساندند و نشان دادند که به این نقطه تعلق ویژه‌ای دارند و از این رو آنچه که سیاسیون در مورد نیامدن گفته بودند برای مردم معنایی ندارد، آنها هزینه‌های سنگینی برای انقلاب خود داده‌اند و آنگونه که امروز در شعارهای مردم مشخص بود برای به نتیجه رساندن انقلاب خود انگیزه کافی دارند.

میدان الؤلؤه شاهدی بر آزادگی و آزادی‌خواهی مردم بحرین است و از این‌رو است که راز و رمز انقلاب را با خود به همراه دارد. حدود 70 شهید از طفل تا پیرمرد، هزاران اخراجی از کار، صدها بازداشتی، هزاران زخمی و معلول جسمی و روحی دستاورد انقلاب بحرین در طول یک سال گذشته است.

تحولات در مجمع‌الجزایر بحرین در حالی امروز رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته که حاکمان این جزایر بر دروغ‌های شاخدار خود در مورد مردم ادامه می‌دهند که آخرین آن در مورد نبود مخالف در بحرین است که حمد بن سلمان در مصاحبه اخیر خود با دیراشپیگل بیان کرده بود، بدون شک این دست دروغ‌ها نمی‌تواند حاکمان مورد حمایت غرب را از دست سرنوشت نجات دهد. 

پربیننده ترین خبرها