شورای همکاری خلیج‌فارس و بحران هویت

شورای همکاری خلیج‌فارس و بحران هویت
سه شنبه 2 اسفند 1390 - 08:40

وزراي امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس امروز در رياض براي بررسي پيشنهاد عبدالله بن عبدالعزيز شاه عربستان در نشست گذشته سران اين شورا مبني بر تبديل شورا از حالت همكاري به اتحاديه‌اي مانند اتحاديه اروپا گرد هم مي‌آيند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، روزنامه القدس العربی چاپ لندن در سرمقاله امروز خود با اشاره به این نشست به بررسی مهمترین ابعاد این نشست پرداخته است. نویسنده این سرمقاله با اشاره به این موضوع که پيشنهاد مذكور بسيار پسنديده است، آورده: اما اين پيشنهاد با تأخير فراواني و در سايه وضعيت دشوار شوراي همكاري خليج فارس مطرح شده است. زيرا امروزه پيوندها ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري بسيار ضعيف‌تر از زمان تأسيس آن در 30 سال پيش است.

به باور یادداشت نویس روزنامه القدس العربی، قبل از اقدام به اين تغيير بزرگ، بايد مسائل فراواني مورد بررسي قرار گيرد و تحقيقات علمي عميقي انجام پذيرد. زيرا اگرچه نيات حسنه براي دستيابي به اين هدف اهميت فراواني دارند اما به تنهايي در اين زمينه جواب‌گو نخواهند بود.

زماني كه موضوع صراحت و وضوح را مطرح مي كنيم منظورمان بررسي كامل روند فعاليت اين شورا در طي ساليان گذشته و تعيين دلايلي است كه منجر به عملي نشدن آرزوهاي ملت هاي حاشيه خليج فارس نه تنها در زمينه اتحاد بلكه وحدت و اندماج كامل آنهاست.

القدس العربی در ادامه به مسایل مورد اختلاف اعضای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرده آورده است: بنابراين انتقال از مرحله همكاري به اتحاد ناگهاني و به طور يكباره انجام نخواهد شد و توافق نامه تعرفه گمركي ميان كشورهاي عضو اين شورا كه از ساده‌ترين مسائل است همچنان مورد اختلاف است و با وجود دستيابي به توافق در اين زمينه هنوز عملي نشده است.

علاوه بر اين كشورهاي مذكور همچنان درباره پول واحد اختلافات عميقي دارند و دو كشور از اعضاي اين اتحاديه يعني امارات و عمان مخالف پايبندي و عضویت در آن هستند. اين امر باعث بر باد رفتن آروزها در اين زمينه شده است؛ به ويژه آنكه عربستان با درخواست امارات در زمينه اسقرار بانك مركزي خليج فارس در آن كشور مخالفت كرد.

همچنين نبايد اختلافات مرزي ميان كشورهاي عضو اين شورا را نيز ناديده گرفت. زيرا اين اختلافات به تعطيلي طرح هاي بزرگي انجاميده است كه مي تواند در نزديكي ملت هاي اين كشورها به يكديگر و تسهيل رفت و آمد اين شهروندان تأثيرگذار باشد. بارزترين نمونه در اين زمينه طرح پل دريايي است كه قرار است امارات را به قطر متصل كند.

از مشكلات ديگر در اين زمينه مي توان به مشكلات مرزي ميان امارات و عربستان اشاره كرد كه به بسته شدن مرزها و تجمع كاميون هاي بار به مسافت بيش از بيست كيلومتر و جلوگيري از ورود شهروندان اماراتي با كارت شناسايي شان اشاره كرد. علت اين امر آن بود كه عربستان معتقد است كه در كارت مذكور نقشه اي به چاپ رسيده است كه نشانگر حاكميت امارات بر خط مرزي العديد است.

در سايه وجود اين اختلافات، نه تنها ايجاد اتحاد، بلكه برقراري همكاري ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس كه از نظر اقتصادي، سياسي و اجتماعي بيش از ساير كشورهاي عربي با يكديگر مشابهت دارند بعيد به نظر مي رسد.

وعده دادن با اجراي آنها كاملا متفاوت است. سران شوراي همكاري خليج فارس وعده ارائه كمك 20 ميليارد دلاري به كشورهاي فقيرتر در اين شورا يعني بحرين و عمان براي كمك به پاسخگويي به خواسته هاي شهروندانشان در زمينه ريشه كن كردن بيكاري و ايجاد فرصت هاي شغلي و بهبود خدمات عمومي براي جلوگيري از آغاز اعتراضات در آن كشورها را تصويب كرد. اما اين مبالغ تاكنون وارد خزانه اين كشورها نشده است.

نویسنده القدس العربی در پایان یادآور شده است اتحاديه اروپا كه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مي خواهند از آنها تقليد كنند براي كمك به كشورهايي مانند يونان و ايرلند كه با بحران اقتصادي مواجه هستند 300 ميليارد دلار اختصاص داده و همچنين صندوقي با سرمايه دو برابر اين مبلغ تشكيل داده اند تا به كشورهاي ديگري مانند ايتاليا، اسپانيا و پرتغال كمك كنند. آيا در نشست امروز وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس شاهد تصميم مشابهي خواهيم بود؟ اميدواريم در بيانيه پاياني اين نشست پاسخ آشكاري به اين سؤال بيابيم.

گفتنی است نشست امروز وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حالی برگزار می‌شود که به گفته منابع آگاه یکی از مهمترین مسایل مطرح در آن، بررسی اعتراضات مردمی در

پربیننده ترین خبرها