ضعف تعامل مسئولان و رسانه ها در مدیریت بحران

ضعف تعامل مسئولان و رسانه ها در مدیریت بحران
سه شنبه 20 تير 1396 - 14:12

کارشناسان در نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» با اشاره به ضعف تعامل مسئولان و رسانه ها در مدیریت بحران خواستار رفع این معضل شدند.

العالم ـ ایران 

به گزارش خبرنگار العالم، کارشناسان شرکت کننده در نشست «آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران» خاطرنشان کردند که مسولان در مواقع بحران، برای ارتباط با رسانه‌ها تبحر لازم را ندارند و رسانه‌ها هم در زمان بحران، رویکرد بحران‌گریزی و بحران‌ستیزی دارند.

پنل آسیب‌شناسی عملکرد رسانه‌ها در مدیریت بحران عصر دوشنبه با سخنرانی دکتر حسن خجسته - عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما -، دکتر اکبر نصراللهی - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد -، دکتر طاهر روشندل - عضو هیأت علمی دانشگاه تهران -، دکتر عباس استادتقی‌زاده - مشاور عالی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران - و به ریاست دکتر پروانه پیش‌نمازی برگزار شد و در آن، تعامل بین رسانه و بخش اجرایی مدیریت بحرانارزیابی شد.

تاثیر چگالی بحران 

دکتر خجسته با بیان تاثیر چگالی بحران در انتشار گسترده آن در رسانه ها و جلب نظر افکار عمومی خاطرنشان کرد، بنابر همین اصل برخی از حوادث با وجود تلفات کمتر از برد رسانه ای بالایی برخوردار می شود و مورد توجه افکار عمومی قرار می گیرد.

وی افزود: به همین دلیل حادثه سیل سیستان و بلوچستان به اندازه حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو مورد توجه قرار نگرفت چون حادثه پلاسکو از نوع حادثه داغ است و چگالی بالایی دارد اما حادثه سیل از این شرایط برخوردار نیست. در سونامی ژاپن نیز شاهد همین قضیه هستیم از آنجا که آب، سرد است و چگالی بالایی ندارد، حوادث مربوط به آن خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد اما بسیاری از حوادث تروریستی پس از این واقعه گر چه میزان خسارت و کشته های کمتری داشت، بیشتر مورد توجه رسانه ها و افکار عمومی قرار گرفت. 

تعامل بین رسانه ها و مسئولان سازنده نیست

دکتر نصراللهی با بیان این که رسانه ها باید تعامل خوبی با مسئولان داشته باشند، گفت: اکنون تعامل بین مسئولان و رسانه ها به صورت سازنده وجود ندارد.

وی گفت: مرور بحران های چند سال گذشته نشان می دهد که در قبل و بعد از وقوع بحران این تعامل وجود نداشته و ارتباط قطع بوده است در واقع کار رسانه ها با وقوع بحران شروع و با پایان آن نیز پایان می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد با بیان این که پوشش موضوعات بحران مختص رسانه ملی نیست، به نقش رسانه های مجازی دراین زمینه اشاره و تصریح کرد، یکی از دلایل برجسته شدن بحران اخیر ریزگردهای خوزستان، معضلی که از سال 82 وجود دارد، حضور رسانه های مچازی است.

نصراللهی به ساز وکار انتشار اخبار بحران اشاره کرد و گفت: پرداختن به موضوعات بحران نباید به ایجاد نگرانی و ترس در مردم منجر شود چرا که اگر رسانه به کار خود وارد باشد می تواند به موقع به مردم هشدار های لازم را بدهد که اتفاقا باعث تامین امنیت مردم می شود.

وی افزود: امروزه 80 تا 90 درصد بحران ها قابل پیش بینی است و در چنین شرایطی اگر رسانه ها و مسئولان به وظایف خود به درستی عمل نکنند، باید در برابر خسارات مالی و جانی احتمالی که رخ می دهد، پاسخگو باشند.

نصراللهی خاطرنشان کرد، فهم شرایط بحران و سپس اقدم دراین زمینه بسیار حایز اهمیت است و ما باید برای همه شرایط برنامه داشته باشیم. رسانه ها باید علاوه بر شناخت و فهم شرایط، پی گیری، مطالبه گری و  فرصت سازی را سرلوحه کار خود قرار دهند، همچنین اهتمام به خبرنگاری تخصصی و آموزش مسئولان در زمینه نحوه تعامل با رسانه ها از الزامات موفقیت در این زمینه است.

بحران در ستادهای بحران

وی با بیان این که ستادهای بحران خود دچار بحران هستند، افزود:تشکیلاتی که نتوانند کارشان را به درستی انجام دهند خود در بحران بسر می برند، همچنین رسانه ای که کارش اطلاع رسانی و آموزش است، اگر نتواند وظایف خود را انجام دهد، خودش در شرایط بحران است.

در این نشست شرکت کنندگان درباره وجود خلأ ارتباطی و آگاهی بین رسانه‌ها و مسئولان مدیریت بحران هم‌نظر بودند. موضوع دیگری که مطرح شد، تولید اطلاعات توسط مراکز تخصصی بود که باید به‌شکل جدی‌تر پی گیری شود. همچنین بر لزوم شکل گیری گرایش‌های جدید در زمینه روزنامه‌نگاری بحران به عنوان یکی از الزامات و خلأهای موجود، تاکید شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها