استاد دانشگاه جرج واشنگتن: ترامپ برجام را به كنگره ارجاع مي دهد

استاد دانشگاه جرج واشنگتن: ترامپ برجام را به كنگره ارجاع مي دهد
چهارشنبه 19 مهر 1396 - 10:01

استاد دانشگاه جرج واشنگتن آمریکا، گفت: ترامپ توافقنامه هسته ای با ایران (برجام) را تایید نخواهد کرد بلکه این پرونده را به کنگره ارجاع خواهد داد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش مانیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، فراس مقصد در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحدث خاطرنشان کرد، دونالد ترامپ توافقنامه هسته ای را تایید نخواهد کرد، او این بار این موضوع را به کنگره واگذار می کند تا این نهاد در این باره تحقیق و بررسی کند.

تحریم های جدید

مقصد افزود: واکنش کنگره در این زمینه، بررسی موضوع خواهد بود، احتمال جدی این است که کنگره تحریم های جدیدی را علیه ایران در نظر بگیرد اما هنوز نمی دانیم که آیا این مجازات ها تنها در حوزه هسته ای خواهد بود یا آن که موضوعات دیگر چون توسعه موشک های بالستیک یا به گفته وی، "مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی" را نیز شامل خواهد شد؟

استاد دانشگاه جرج واشنگتن ادعا کرد که به نظر می رسد این بار کنگره تنها به مجازات ایران در زمینه هسته ای بسنده نکند. در مقابل به احتمال فراوان ایران از توافقنامه هسته ای خارج نخواهد شد زیرا نمی خواهد واکنشی نشان دهد که تاییدی بر سخنان ترامپ باشد.
وی خاطرنشان کرد، کاملا پیداست اقدام ترامپ در تایید نکردن توافقنامه هسته ای با ایران، راه را برای احتمالات متعددی باز می گذارد، در این زمینه جدی ترین احتمال این است که ایران در توافقنامه باقی بماند و با کشورهای اروپایی، روسیه، چین و سازمان ملل متحد در تعامل باشد، این کشور سعی می کند نشان دهد که آمریکا ناقض توافقنامه ها و قوانین بین المللی است.

فراس مقصد گفت: احتمال جدی دیگر این است که با توجه به اختلاف نظراتی که در داخل ایران درباره توافقنامه هسته ای وجود دارد در این کشمکش آنانی که معتقدند توافقنامه هسته ای سودی برای کشور در بر نداشته است، برنده شوند. این گروه معتقدند مجازات ها علیه اقتصاد و بانک ها در کشور همچنان برداشته نشده است در نتیجه ایران باید از این توافقنامه خارج شود.

وی افزود: به باور من در میان دو احتمال، احتمال باقی ماندن ایران در توافقنامه بیشتر است تا از این طریق ایران بتواند اتهام ها را متوجه دولت آمریکا کند. مطالعات زیادی در آمریکا انجام شده است که نتیجه آنها ثابت می کند اقتصاد و بانک های ایران هنوز نتوانسته اند از توافقنامه هسته ای سود ببرند زیرا بانک های بین المللی همچنان در تعامل با بانک های ایرانی نگرانی هایی دارند، این نگرانی ها به این دلیل است که از تحریم ها و مجازات های احتمالی آمریکا هراس دارند.

مقصد درباره اظهارات یکی از مقامات آمریکایی مبنی بر مصمم بودن حزب الله برای حمله به آمریکا گفت: "چنین اظهاراتی هم زمان با تلاش آمریکا برای فشار بر ایران و ابزارها و اهرم های ایران در منطقه است و پیداست که حزب الله یکی از اهرم های ایران است."

مقصد همچنین با بیان این که در ادامه راه شاهد فشار دولت آمریکا و کنگره این کشور برمنابع مالی حزب الله در داخل و خارج لبنان خواهیم بود، ادعا کرد، آنچه که درباره تصمیم حزب الله برای حمله به آمریکا بیان شده است این فرضیه را مطرح می کند که آیا حزب الله امکان و توان چنین عملیاتی را در خارج از لبنان دارد یا خیر ؟ زیرا این بار با دفعات گذشته متفاوت است به این دلیل که آمریکا در واکنش نشان دادن به چنین تحرکاتی و همچنین در فشار بر ایران و اهرم های ایران در منطقه، تردیدی به خود راه نخواهد داد. 
وی درباره سرنوشت تنش میان ایران و آمریکا مدعی شد که تهدیدات مقامات نظامی ایران علیه آمریکا اگر چه تهدیدات رنگارنگی است اما برای هیچ کس قابل تصور نیست که ایران بتواند مراکز نظامی آمریکا را در خلیج فارس هدف قرار دهد و طرف مقابل سکوت کند. در ادامه راه ممکن است مهم ترین اتفاق این باشد که ایران از شبه نظامیانش در حوزه خلیج فارس و جهان عرب بهره بگیرد و با استفاده از این اهرم به مجازات های احتمالی و جدید آمریکا واکنش نشان دهد.

پربیننده ترین خبرها