ايران در سكوی سوم برترين اقتصادهای خاورميانه

ايران در سكوی سوم برترين اقتصادهای خاورميانه
چهارشنبه 17 آبان 1396 - 08:56

گزارش‌هاي آماري از اقتصادهاي برتر خاورميانه نشان مي‌دهد كه ايران بعد از تركيه و عربستان در سومين جايگاه اقتصادهاي برتر خاورميانه ايستاده است.

العالم - ایران / اقتصادی

طبق اين گزارش كه بر گرفته از گزارش بانك جهاني است نشان مي‌دهد كه تركيه به عنوان صدرنشين اقتصاد برتر خاورميانه با ١٢ هزار دلار درآمد ناخالص ملي و ٨٥٩ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي در صدر قرار دارد اين در حالي است كه تركيه همچون دو رقيب ديگر خود در خاورميانه از ذخاير نفت و گاز بي‌بهره است و صنايع پوشاك و نساجي در اين كشور بيشترين سهم بازار صنعتي را دارد.

بعد از تركيه، عربستان‌سعودي كه بيشترين ذخاير نفت و گاز را دارد و در بين اعضاي اوپك با صادرات ١٠ ميليون بشكه‌اي نفت در صدر توليد‌كنندگان نفتي قرار دارد با ٢٤ هزار دلار درآمد ناخالص ملي و ٦٥٤ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي در رتبه دوم اقتصاد‌هاي برتر خاورميانه قرار گرفته است.  كشوري كه به نظر مي‌رسيد با توجه به درآمد نفتي و البته توريستش مي‌تواند در رتبه نخست قرار گيرد و همچون بازار نفت، در اقتصاد خاورميانه هم سهم‌گير رتبه نخست باشد.

بعد از عربستان سعودي و تركيه، ايران توانسته است جايگاه سومي را براي خود مهيا كند. اين در حالي است كه هنوز بين اهداف ايران براي رسيدن به توليد ناخالص داخلي فاصله زيادي وجود دارد و گزارش‌هاي بين‌المللي حكايت از كاهش توليد ناخالص داخلي ايران در سال جاري نسبت به سال گذشته دارد. موضوعي كه به نظر مي‌رسد اگر روالي خلاف روال فعلي را طي مي‌كرد مي‌توانست جايگاه ايران را از سومي به دومي ارتقا دهد. 

ايران همچون عربستان داراي ذخاير نفت و گاز است و درآمد خود را از اين محل تامين مي‌كند. طبق گزارش حاضر ايران با ٦ هزار دلار درآمد ناخالص ملي و ٣٩٣ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي در رتبه سوم اقتصاد خاورميانه قرار دارد. امارات متحده عربي چهارمين اقتصاد برتر خاورميانه است كه اتفاقا بيشترين مبادلات تجاري را در سال‌هاي گذشته با ايران داشته است.

امارات با ٤٢ هزار دلار درآمد ناخالص ملي و ٣٤٨ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي در رتبه چهارم در شرايطي قرار گرفته است كه امارات هم داراي ذخاير گازي است و هم در حمل و نقل بين‌المللي سهم قابل توجهي دارد. جالب اينجاست كه آمار بانك جهاني از رتبه‌داران اقتصاد خاورميانه رتبه پنجم را به مصر تخصيص داده است. مصري‌ها با ٣ هزار دلار درآمد ناخالص داخلي و ٣٣٢ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي رتبه‌دار پنجمين اقتصاد خاروميانه هستند. اقتصاد مصر مبتني بر گردشگر است و در سال‌هاي گذشته به خاطر درگيري‌هاي سياسي اقتصاد اين كشور هم از رشد قابل توجهي برخوردار نبود و افت قابل توجهي را تجربه كرد.

به گونه‌اي كه سرمايه‌گذاري خارجي در مصر بعد از انقلاب ٢٠١١ از ٣٦ ميليارد دلار ٢٠١٠ به ١٦ ميليارد دلار درسال ٢٠١٢ رسيد. بعد از اين كشورها عراق به عنوان كشور جنوب غربي ايران در شرايطي در رتبه هفتم قرار دارد كه اين كشور به تازگي توليد نفت خود را به ٦ ميليون بشكه رسانده و توانسته است سهم قابل توجهي را در بازار انرژي كسب كند.

البته اين كشور كماكان درگير جنگ‌هاي داخلي و موضوع داعش است كه موجب بالا رفتن ريسك سرمايه‌گذاري در اين كشور شده است. عراق ٥ هزار دلار درآمد ناخالص داخلي و ١٧٩ بيليون دلار توليد ناخالص داخلي دارد. قطر، كويت و يمن در جايگاه‌هاي هشتم تا دهم اين بررسي قرار دارند و اين كشورها به ترتيب با ٧٥ هزار دلار، ٤١ هزار دلار و يك‌هزار دلار درآمد ناخالص داخلي توانسته‌اند رتبه‌داران هشتم تا دهم اقتصاد برتر خاورميانه باشند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها