اتهامات مقام بلندپایه اماراتي علیه ایران

اتهامات مقام بلندپایه اماراتي علیه ایران
شنبه 16 ارديبهشت 1391 - 06:43

معاون رئيس ستاد نيروهاي مسلح امارات همسو با ساير مسئولان سياسي اين کشور با طرح اتهامات واهي جديدي عليه ايران مدعي شد که سياست ايران تحريک آميز است و برنامه هسته اي اين کشور در ساختار امنيتي منطقه اختلال ايجاد مي کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از روزنامه سعودی الشرق الاوسط، عيسي سيف المزروعي نايب رئيس ستاد نيروهاي مسلح امارات مدعي شد: نگراني امارات و كشورهاي حاشيه خليج فارس و جامعه بين المللي درباره سياست "تحريك آميز" ايران در قبال مواضع مسالمت آميز ابوظبی براي حل مسئله جزاير سه گانه و همچنين نگرانی درباره برنامه هسته اي ايران و احتمال ورود منطقه به مسابقه تسليحات هسته اي، افزايش يافته است.

وي به طور تلویحی ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای متهم کرد و مدعی شد: ادامه برنامه هسته اي ايران به اختلال در سيستم امنيتي منطقه منجر خواهد شد و دستيابي ايران به اين سلاح واکنش همراه با تنش بدنبال خواهد داشت زيرا ايران بر اشغال جزاير سه گانه اصرار مي ورزد و آن را يك مسئله داخلي مي داند؛ هرچند كه اين مسئله يكي از مسائل ثابت در دستور كار اجلاس كشورهاي خليج فارس و نشست های عربي و اسلامي است و همچنين جامعه بين المللي از حق امارات بر اين جزاير و تلاش هاي ابوظبی  و موضع آن براي حل اين مسئله از راههاي مسالمت آميز حمایت می کنند.

نايب رئيس ستاد نيروهاي مسلح امارات در مصاحبه با مجله "درع الوطن" گفت: ايران بارها از صدور اصول انقلاب ايران سخن گفته است. به ما ارتباطي ندارد كه ايران انقلاب داشته باشد اما اينكه تصميم به صدور انقلاب به امارات بگيرد، اين سخن منطقي نيست چرا كه نبايد كشور همسايه را به انجام دادن خواسته خود مجبور كرد و برنامه هايي را به آن تحميل كرد كه تمايلي به آن ندارد.

وي در ادامه بار دیگر ایران را به طور تلویحی متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای کرد و اين سوال را مطرح نمود كه اگر ايران اين سخنان را مطرح مي كند؛ در حالي كه هنوز به سلاح هسته اي دست نيافته است، بعد از دستيابي به آن، چه اتفاقي مي افتد؟ قطعا منطقه وارد مسابقه اي براي دستيابي به سلاح كشتار جمعي خواهد شد.

سيف المزروعي همچنین مدعی وجود جنگ طائفه ای درعراق شد و گفت: در منطقه چند طايفه و جنگ زير خاكستر وجود دارد و ممكن است جنگ طايفه اي رخ دهد به عنوان مثال در عراق جنگ طايفه اي وجود دارد و اگر ايران به اين نوع سلاح دست يابد واكنش برخي كشورها را در منطقه به دنبال خواهد داشت كه براي ايجاد نوعي توازن قدرت در منطقه، آنها نيز به اين سلاح دست يابند. بنابراين تعداد زيادي از كشورها در منطقه براي دستيابي به اين سلاح از يكديگر پيشي خواهند گرفت و اين تاثير منفي بر امنيت و ثبات منطقه خواهد داشت.

وي تاكيد كرد امنيت مشترك خليج فارس گزينه راهبردي براي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس است و اين تنها گزينه اي است كه ثبات و امنيت كشورهاي خليج فارس را در سطح گروهي و فردي تامين مي كند؛ به اين معنا كه تجاوز به هر كشوري تجاوز به همه كشورهاي عضو اين شوراي به شمار مي رود و امنيت خليج فارس يك كل جدايي ناپذير است.

وي با طرح اتهامات واهی و مکرر امارات درباره جزایر سه گانه ایرانی تنب کوچک و تنب بزرگ و ابوموسی گفت: اقدام اخير ايران در جزيره ابوموسي و سفر تحريك آميز محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به اين جزيره كه ايران از سال 1971 اشغال كرده است، نقض آشكار تفاهم هايي به شمار مي رود كه ميان دو كشور براي يافتن راه حل مسالمت آميز براي اين مسئله بدست آمده است. اين اقدام همچنين با اصول حسن همجواري تعارض دارد.

ایران پیش از این اتهامات مشابه مقامات اماراتی درباره جزایر سه گانه ایرانی را رد کرده و برحاکمیت ایران بر این جزایر تاکید کرده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها