طرح دبيركل حزب الله براي برچيدن نظام طايفه اي لبنان

طرح دبيركل حزب الله براي برچيدن نظام طايفه اي لبنان
يکشنبه 14 خرداد 1391 - 08:23

بيروت (العالم) ـ سياستمدار لبناني گفت: دعوت اخير سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان به برگزاري كنگره موسسان براي تشكيل حكومت ملي ابتكاري جسورانه، شجاعانه و بي سابقه اي است كه هدف از آن پايان دادن به نظام طائفه گري در لبنان است.

سمير صباغ رييس انجمن پيشرفت عربي يكشنبه به شبكه خبري العالم گفت: شكست نظام طايفه گري در برقراري امنيت و ثبات در لبنان در طول دهه هاي گذشته به اثبات رسيده است.

رييس انجمن پيشرفت عربي تصريح كرد: در ميز گفتگو مسائل از زوايا و منافع و سهم خواهي هاي طائفه اي مورد بحث قرار مي گيرد اما ابتكارعمل سيد حسن نصرالله براي اولين بار مطرح مي شود و ابتكاري جسورانه و شجاعانه براي تشكيل حكومتي ملي است كه بنيانها، نهادها و اهداف و فعاليت هاي آن ارتباطي با طوائف ندارد.

صباغ گفت: هدف از اين كار تشكيل حكومتي واقعي براساس حقوق شهروندي و احترام به طوايف است؛ بدون اينكه در راستاي منافع طايفه خاص و يا سران آن باشد.

وي افزود: تنش ها و چالش هاي كنوني در منطقه نو ظهور است و عمر آن از دو سال فراتر نمي رود اما بحران لبنان و تلاش براي خروج از آن دشوار و مزمن است و از زمان تشكيل ساختار سياسي در لبنان كه فرانسويها با اهداف استعماري آن را شكل دادند؛ آغاز شده است.

صباغ گفت: همگان در لبنان از مسوولين گرفته تا نخبگان و شهروندان در ساليان روي كار آمدن دولت ها در كشورشان تاكيد مي كنند كه علت اشكال نظام لبنان اين است كه نظامي طائفه اي به شمار مي رود و آنها خواهان پايان آن شده اند اما اين نظام پايان نيافته است زيرا بخشي از ساختار اين كشور شده است.

وي هشدار داد كه لبنان امروز در كوران بحراني ساختاري و نه گذرا است چرا كه تا كنون به هيچ گونه راه حل هاي واقعي نرسيده است.

صباغ جريان المستقبل به رياست سعد حريري را متهم كرد كه در برابر عربستان كه خواهان برگزاري گفتگو در لبنان نيست، دست بسته است.

وي تصريح كرد: مخالفان گفتگو مي خواهند كه به جاي پايه ريزي مباني يك ساختار سياسي مبتني بر حقوق شهروندي، سطح نفوذ خود را به هر ترتيب حفظ كنند.

صباغ اين ادعاي جريان المستقبل را رد كرد كه گفته بود هدف از ابتكار عمل سيد حسن نصرالله از بين بردن توافقنامه طائف و بازگشت به جنگ داخلي است.

وي تصريح كرد: دعوت دبيركل حزب الله با گفتگويي كه بين قشرهاي طائفه اي در لبنان برگزار خواهد شد در تضاد نيست و هدف وي از برگزاري كنگره موسسان نيروهاي ملي و مدني، تشكيل حكومتي واقعي به دور از جبهه بندي هاي حزبي و مذهبي است.

MKH-2-19:07

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها