روزنامه صهیونیتسی معاریو گزارش داد

تقویت حضور نظامی اسرائیل در مرز با مصر

تقویت حضور نظامی اسرائیل در مرز با مصر
جمعه 9 تير 1391 - 13:36

تحولات سريع در منطقه خاورميانه در بستر بيداري ملت‌ها و اسلام‌خواهي آنان به گونه‌اي است که همه معادلات در اين منطقه راهبردي را تغيير مي‌دهد و به جابجايي بزرگ در تعاملات سياسي و نظامي منجر مي‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، پیروزی محمد مرسی اسلام‌گرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر در روابط این کشور با رژیم صهیونیستی از هم‌اکنون تاثیرات خود را گذاشته است و در همین زمینه رسانه‌ها و مقامات صهیونیست انواع و اقسام اظهارنظرها و تحلیل‌ها را از این واقعه ارائه می‌دهند که برخی از آنها در نوع خود جالب است. منابع نظامي رژيم صهيونيستي از درنظرگرفتن هزينه اي گزاف براي بازگرداندن آمادگي ارتش اين رژيم در مرزهاي مصر بعد از انتخاب محمد مرسي به عنوان رئيس جمهوري جديد مصر خبر دادند.

روزنامه صهيونيستي "معاريو" در شماره روز پنج شنبه خود نوشت انتخاب محمد مرسي از اعضاي جنبش اخوان المسلمين مصر به عنوان رئيس جمهوري جديد اين كشور، مسئولان سياسي و امنيتي رژيم صهيونيستي و تصميم سازان در تل آويو را نگران و به فكر فرو برده است.

تحليلگر مسائل نظامي در روزنامه صهيونيستي معاريو گزارش داد ارتش اسرائيل در برهه اخير چندين سناريو را به منظور تجهيز خود به سلاح هاي پيشرفته داخلي به منظور مقابله با مصر بررسي و آماده كرده است و اين اقدامات اوليه در پنج سال آينده و فقط در مرزهاي جنوبي 15 ميليارد شيكل ( هر دلار آمريكا معادل 3.90 شيكل است) براي اسرائيل هزينه دربردارد.

وي درعين حال اظهار داشت در دهه هاي اخير ارتش اسرائيل همه توجه خود را صرف آمادگي در جبهه شمالي عليه سوريه و جنبش حزب الله لبنان كرده بود ولي با توجه به اظهارات رئيس جمهوري جديد مصر بايد در توافقنامه كمپ ديويد بازنگري صورت گيرد، منابع امنيتي در روزنامه صهيونيستي "تل آويو" اعلام كرده‌اند كه ارتش اسرائيل بايد در استقرار خود در مرزهاي جنوبي با مصر و آمادگي خود دراين مناطق بازنگري كند.

منابع ياد شده افزودند ارتش اسرائيل قبل از انتخاب محمد مرسي به عنوان رئيس جمهوري مصر، اقداماتي اوليه را براي آمادگي در مرزها انجام داده است ولي نهایی شدن انتخاب مرسي به عنوان رئيس جمهور، قضيه را بغرنج كرد، به طوري‌كه منابع نظامي بلندپايه اسرائيل در روزهاي اخير هشدار دادند هر گونه تاخير در تصميم گيري مي‌تواند آمادگي‌هاي نظامي ارتش را در مرزهاي با مصر را مختل كند.

به نوشته معاريو، همه طرف‌هاي ذيربط دراين باره اتفاق نظر دارند كه تا پايان سال جاري، ساخت ديوار در مرز مصر شروع مي‌شود اما درعين حال افزودند كه اسرائيل بايد تغيير اصولي را در آمادگي‌هاي خود در مرزهاي مصر صورت دهد از جمله اينكه زيرساخت‌هاي جديد و بيشتري را اضافه كند و به تجهيزات نظامي مجهز شود و وسايل اطلاعاتي و ارتباطي را در امتداد مرزها مستقر كند.

اين نشريه به نقل از يك منبع امنيتي به اصطلاح بلندپايه نوشت رايزني‌هاي اخير در داخل ارتش اسرائيل ابعاد خطرناكي ندارد و اهميت ابقاي توافقنامه صلح به شكلي كه بوده است، همچنان در صدر راه كارهاي نظامي است و با اين حال اين منبع افزود كه به هر شكل نمي‌توان در برابر تحولات سياسي كه در جهان عرب روي مي‌دهد و به ويژه در كشور عربي و بزرگ مصر كه كانون جهان عرب به شمار مي‌رود، بي‌توجه بود.

اين خبرنگار صهيونيست در ادامه نوشت مصر قوي‌ترين كشور قاره آفريقا از لحاظ نظامي است و بر اساس ارزيابي هاي كارشناسان نظامي در دولت عبري، ارتش مصر مقتدرترين ارتش هاي كشورهاي آفريقايي از نظر توانايي و اقتدار و تعداد نيرو و تسليحات به شمار مي‌رود و براساس ارزيابي‌هاي مركز اطلاعات امنيت ملي وابسته به دانشگاه تل‌آويو، نيروهاي نظامي مصر طي سه دهه گذشته تحولات عمده و مهمي را در زمينه تسليحات و مدرن کردن آموزش و لجستیک خود پشت سر گذاشته‌اند و به سلاح‌هاي مدرن آمريكايي مجهز شده‌اند.

اين خبرنگار اسرائيلي به نقل از كارشناسان گزارش داد كه مصر در نتيجه اين تحولات به مقتدرترين كشور آفريقايي و عربي تبديل شده است.

وي ادامه داد ارزش كمك‌هاي نظامي كه مصر بعد از سال 1979 سالانه از آمريكا دريافت مي‌كند، به يك ميليارد و سيصد ميليون دلار رسيده است، افزون بر اينكه مصر چيزي به ارزش چند صد ميليون دلار از تجهيزات كه بيش از نياز ارتش آمريكاست، دريافت مي كند، همچنين بر پايه اين گزارش، مصر از فنلاند، ايتاليا، هلند، چين، روسيه و اوكراين سلاح و تجهيزات نظامي خريداري مي‌كند.

گرينبرگ خاطرنشان كرد گزارش اخير مركز مطالعات امنيت ملي اسرائيل از افزايش تعداد نظاميان ارتش مصر به 450 هزار نفر و در خدمت بودن حدود سه هزار و قرار داشتن سه هزار و چهارصد دستگاه تانك در خدمت ارتش درحال

پربیننده ترین خبرها