نگاهی به فرماندهان جدید نظامی سوریه

ژنرال‌هايي كه استاد تمام كردن كار هستد

ژنرال‌هايي كه استاد تمام كردن كار هستد
سه شنبه 3 مرداد 1391 - 05:06

انفجار روز چهارشنبه در ساختمان امنيت ملي سوريه و كشته شدن چهار نفر از ژنرال‌هاي كاركشته و خبره اين كشور، هر چند ضربه‌اي جبران‌ناپذير براي نظام حاكم در اين كشور است، اما اين اتفاق پيامدهاي مهمي هم داشت كه شايد مهمترين آن ورود رده جديدي از ژنرال‌ها به عرصه فرماندهي قوا در اين كشور باشد كه با هيچ كس شوخي ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، بشار اسد رئيس جمهور سوريه بلافاصله پس از انفجار در ساختمان شوراي امنيت ملي، اقدام به انتخاب سرلشكر فهد الجاسم الفريج به عنوان وزير دفاع به جاي شهيد داوود راجحه كرد. اين انتخاب كه تنها ساعاتي پس از انفجار اخير روي داد، نمونه كامل دور انديشي و اتخاذ سياست‌هاي جديد توسط وي را داشت.

جورج فريدمن تحليل‌گر معروف آمريكايي در گفت‌وگويي كه با شبكه 10 تلويزيون رژيم صهيونيستي انجام داد در مورد انتخاب ژنرال جاسم مي‌گويد: رئيس جمهور سوريه با اين اقدام سرسخت‌ترين ژنرال خود را در راس امور نظامي قرار داد و اين پيام را ابلاغ كرد كه مي‌خواهد كار را يكسره كند. وي در مورد شخصيت نظامي اين جاسم مي‌گويد: «وي ما را به ياد ژنرال‌هاي آلماني مي‌اندازد كه در طراحي عمليات و انجام تاكتيك‌هاي مختلف بسيار خبره و پخته بودند.»

به گفته فريدمن، بشار اسد با اين اقدام به نيروهاي مسلح خود براي سركوب نهايي شورش‌ها چراغ سبز نشان داد، او قدرت موشكي خود را به حالت آماده‌باش درآورد، تيم جديدي براي شوراي امنيت ملي خود چيد و در نهايت از همه نخبگان علمي خواست تا براي اداره امور جمع شوند و امروز اين اتفاق روي داده است.

فريدمن در تحليل نهايي خود از كشورهاي غربي مي‌خواهد تا در عرصه ديپلماتيك فعاليت كنند چرا كه در عرصه نظامي شورشياني كه فقط براي مرگ مي‌جنگند در برابر ارتش سوريه هيچ شانسي نخواهند داشت.

در اين ميان روزنامه القدس العربي چاپ لندن به معرفي سرلشكر علي ايوب به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش سوريه توسط بشار اسد پرداخته و آن را انتخابي هوشمند ارزيابي كرده است.

به گزارش پایگاه خبری «ایران‌آباد» به نوشته اين روزنامه علي عبدالله ايوب پيش از انتخاب به عنوان رئيس ستاد مشترك، معاونت آن را بر عهده داشت كه با انتخاب فهد الجاسم الفريج به عنوان وزير دفاع، جاي وي را گرفت. ژنرال ايوب در سال 2011 با ارتفاء درجه به سرلشكري به اين سمت منصوب شد و در طول دوران خدمتش فرماندهي مهمترين يگان‌هاي ارتش سوريه را بر عهده داشته است.

به گفته منابع آگاه اين ژنرال 61 ساله متولد استان ساحلي لاذقيه است و به خصوص در نبردهاي زميني و طراحي عمليات تخصص ويژه‌اي دارد. او پيش از انتخاب به عنوان معاون رئيس ستاد مشترك فرمانده سپاه اول ارتش سوريه را بر عهده داشت كه خود شامل چهار لشكر از نخبه‌ترين نيروهاي نظامي سوريه به همراه واحد موشك‌هاي پيشرفته اين كشور بود. اين سپاه در تعريف ارتش سوريه، اولين نيرويي خواهد بود كه با هر گونه حمله نظامي مقابله خواهد كرد و عنوان نوك پيكان را در ارتش بازي مي‌كند.

ژنرال ايوب پيش از اين نيز فرمانده تيپ 105 گارد رياست جمهوري سوريه بود كه وظيفه محافظت از پايتخت را بر عهده داشت. اين يگان نظامي در تمام ارتش سوريه به قدرت و تجريه شناخته شده است. اين روزنامه در پايان مي‌نويسد چيره دستي ژنرال ايوب در نبردهاي زميني يكي از عوامل مهم انتخاب وي به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش سوريه به شمار مي‌رود، ارتشي كه در حال حاضر سرگرم نبردي خياباني با شورشيان مسلح در شهرهاي مختلف است و موفقيت‌هاي بسياري هم در اين زمينه داشته است.

پربیننده ترین خبرها