ترکیه، اردن و تلاش برای ناآرامی سوریه

ترکیه، اردن و تلاش برای ناآرامی سوریه
جمعه 6 مرداد 1391 - 12:18

ترکيه در ناآرامي‌هاي اخير بيشترين ضربه را از همسايگانش خورد، به عبارت ديگر اين همسايگان سوريه بودند که با باز گذاشتن مرزها، عدم کنترل بر آنها و همچنين پناه دادن به شورشيان مسلح و تروريست‌هاي القاعده راه را براي ناامن کردن اين کشور و در نتيجه سخت‌تر شدن اوضاع فراهم کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، در طول 17 ماه گذشته، دولت سوريه در حالي که بارها بر شورشيان مسلح غلبه کرده بود، ترکيه، لبنان، اردن و عراق به دليل ناتواني و يا سهل‌انگاري و در بدترين حالت همکاري با تروريست‌ها کشور همسايه خود را به آشوب کشاندند، حال انتشار اخباري در مورد ادعاهاي نخست‌وزير ترکيه در مورد احتمال دخالت در مناطق شمالي سوريه و همچنين انتشار اخباري در مورد نبرد در مرزهاي اردن ميان ارتش دو کشور، بحران موجود را وارد فاز نهايي خواهد کرد.

نخست‌وزير ترکيه با اين استدلال غلط که شمال سوريه مرکز فعاليت تروريست‌ها – منظور وي کردهاي مخالفت ترکيه – شده است، به صورت تلويحي به اين مساله اشاره کرده که اجازه نخواهد داد در اين منطقه دولتي! کردي تشکيل شود.

اردوغان که خود و دولتش در تشديد بحران در سوريه نقش دست اولي را ايفا کرده و مي‌کنند و يکي از عوامل اصلي ورود سلاح، تروريست و تجهيزات پيشرفته به سوريه بوده و آموزش‌هايي را هم به شورشيان داده و مي‌دهند، اکنون در باتلاق خودساخته گير افتاده است و نمي‌داند چگونه بايد رفتار کند.

نخست‌وزير ترکيه از جنگ مذهبي و تجزيه سوريه سخن گفته است، در حالي که خود بهتر مي‌داند که عامل و باني اصلي بدبختي مردم سوريه شخص وي و رهيافت‌هاي اخواني – غربي – صهيونيستي دولت حاکم بر ترکيه است که وضعيت کشور همسايه را به اين روز انداخته است.

بدون شک هر گونه ورود نظامي ترکيه به مرزهاي شمالي سوريه، بدون پاسخ نخواهد بود و ارتش سوريه ده‌ها واحد آماده و دست نخورده دارد که مي‌تواند در هر گونه دخالت احتمالي نظامي، با ارتش ترکيه که در آموزش‌هاي نظامي، سيستم‌هاي پدافندي و همچنين توپخانه و زرهي از ارتش سوريه ضعيف‌تر است، درگير شود.

اما انتشار اخباري در مورد درگيري‌ها در مرزهاي اردن و سوريه که به نوشته الجزيره قطر و برخي از رسانه‌هاي عرب منجر به کشته شدن يک کودک سوري و زخمي شدن يک سرباز اردني شد، هر چند اين درگيري ابتدا توسط دولت اردن رد شد، اما بعد توسط وزير اطلاع‌رساني اين کشور تاييد شد تا موضوع اردن نيز از دايره نارنجي خارج شود.

در همین زمینه پایگاه خبری ایران‌آباد نوشت: اردني‌ها در حالي که تلاش داشتند همچنان در منطقه خاکستري بازي کنند و کسي آنها را متهم به دخالت در امور سوريه نکند، در چند مورد اين تلاش را زير سوال برده و عملاً وارد گود درگيري‌ها شدند. ابتدا در ربوده شدن هواپيماي جنگنده سوريه‌اي، در دور بعد با دستگيري تعدادي از عوامل و افسران سازمان اطلاعات اين کشور در نبرد اين آخرالزمان، مرحله بعد در طراحي و اجراي انفجار ساختمان شوراي امنيت ملي سوريه و دستگيري دوباره افسران اين کشور در نبردهاي دمشق. همه اين عوامل به همراه سخنان عبدالله شاه اين کشور در مورد تحولات سوريه مقامات دمشق را به اين نتيجه رساند که بايد حساب خود را از همسايه دو رو و مزور جدا کرده و اين کشور را هم در ليست سياه قرار دهند.

حال بايد ديد که تحولات سوريه به کدام سمت مي‌رود، آيا اين توان براي دو کشور همسايه سوريه وجود دارد که بخواهند خطر حمله به سوريه را به جان خريده و با توجه به حاميان جدي سوريه در اين دو کشور و همچنين متحدان منطقه اي دمشق، منطقه را وارد جنگي خونين کنند؟ اين ديگر مساله‌اي است که کاملاً به عقل، اراده و نگاه راهبردي سران اين دو کشور مربوط است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها