نجوای انگلیسی در گوش ترامپ

نجوای انگلیسی در گوش ترامپ
دوشنبه 17 ارديبهشت 1397 - 17:07

سران لندن پس از رایزنی های رهبران فرانسه و آلمان با رییس جمهوری آمریکا، بخت خود را برای متقاعد ساختن ترامپ به ماندن در توافق هسته ای می آزمایند.

العالم - اروپا

«بوریس جانسون» وزیر امور خارجه انگلیس روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه به آمریکا سفر کرد تا پیش از اعلان نظر «دونالد ترامپ» درباره حضور در توافق هسته ای یا خروج از آن، دیدگاه های انگلیس را با وی در میان بگذارد.

از دید بسیاری، پیشنهادهای «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه برای حفظ برجام و رایزنی های دپلماتیک به منظور تحدید برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای تهران دست کم در مواضع اعلانی ترامپ تاکنون تغییری به وجود نیاورده است.

همچنین، همنوایی «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با ترامپ درباره لزوم کنترل توان موشکی و نفوذ ایران در خاورمیانه و محدویت غنی‌سازی هسته ای پس از دوره مقرر در برجام نیز نتوانسته است  تاثیرگذاری لازم را در مواضع رییس جمهوری آمریکا داشته باشد.

از همین رو، پس از سفر رهبران پاریس و برلین به واشنگتن، جانسون ماموریت دشواری را برعهده گرفت تا به عنوان آخرین مقام ارشد اروپایی پیش از موعد 12 می (22 اردیبهشت ماه) یعنی زمان اعلان تصمیم ترامپ در قبال توافق هسته ای به واشنگتن سفر کند. 

جانسون در سفر به واشنگتن با «مایک پنس» معاون رییس جمهوری، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار و اهداف و سیاست های لندن و نیز شرکای اروپایی را برای پابرجایی برجام تشریح می کند.

پیش از سفر جانسون به آمریکا، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس نیز در تماسی تلفنی با ترامپ درباره سرنوشت توافق هسته ای با وی گفت وگو کرد و سیاست لندن را حفظ توافق هسته ای عنوان کرد.

با نگاهی به برنامه سفر جانسون به آمریکا، تلاش های وی در جهت اثرگذاری بر رای و نظر ترامپ را می توان حول سه محور دسته بندی کرد. وزیر امور خارجه انگلیس همزمان با ورود به واشنگتن با نگارش یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌ تایمز» یادآور شد که خروج از برجام اشتباه محض و گزینه های غیر از آن بدترین انتخاب ها خواهد بود.

وی تصریح کرد در حالی که خاورمیانه با منازعه و جنگ های داخلی درگیر است، توافق هسته ای جلوی مسابقه تسلیحات هسته را می گیرد و می توان نقاط ضعف آن را برطرف کرد.

در میان دستور کارهای سفر جانسون می توان به حضور وی در برنامه شبکه تلویزیونی «فاکس» به منظور مخاطب قرار دادن ترامپ و آمریکایی ها اشاره کرد؛ شبکه ای که علاقه مفرط رییس جمهوری آمریکا به آن سبب شد تا سخنگوی کاخ سفید و مشاور امنیت ملی آمریکا را از میان مجریان و تحلیلگران آن انتخاب کند.عرصه اصلی عمل جانسون، رایزنی با اصلی ترین چهره هایی است که می توانند در تصمیم گیری پیش روی ترامپ موثر باشند. 

از دید برخی ناظران و رسانه ها، ترامپ با وجود تمایل شدید شخصی به خروج از برجام، تحت تاثیر هشدارهای مقامات خارجی و اطرافیان خود دست به انجام این تصمیم پرمخاطره نمی زند و وزیر امور خارجه انگلیس نیز برای پایبند نگاه داشتن رییس جمهوری آمریکا به توافق هسته ای به بازنمایی پیامدهای خروج از برجام امید بسته است.

برخی تحلیلگران می گویند، لندن به واسطه روابط ویژه با واشنگتن از ابزارهای موثرتری برای تاثیرگذاری بر سیاست های ایالات متحده برخوردار است. 

پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، می نخستین رهبر اروپایی بود که در بهمن ماه 95 به آمریکا سفر و با ترامپ دیدار کرد. وی در این سفر سه روزه به همراه رییس جمهوری آمریکا در جمع چهره‌های برجسته حزب جمهوریخواه در فیلادلفیا حاضر شد. نخست وزیر انگلیس در آن فرصت نیز به حمایت از توافق هسته ای و بیان ضرورت های حفظ آن پرداخت.

علاوه بر پیوندهای راهبردی که اتحاد انگلوساکسونی لندن- واشنگتن را از روابط آمریکا با دیگر کشورهای اروپایی متمایز ساخته است ، همسازی سنتی جمهوریخواهان و حزب محافظه کار در دو سوی آتلانتیک این پیوندها را تقویت می کند. از همین رو بود که در جریان حمله هوایی و موشکی به سوریه و مقابله با مسکو بر سر پرونده مسمومیت جاسوس روسی، لندن و واشنگتن به تقویت مواضع یکدیگر پرداختند.

با توجه به ویژگی های روابط دو طرف، برخی تحلیلگران سفر جانسون به واشنگتن را به چشم رخدادی با امکان اثرگذاری بر همکاری های دوجانبه و نیز تعیین سمت و سوی سیاست های برجامی ترامپ قلمداد می کنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها