مصری ها، نگران محدودیت آزادی بیان

مصری ها، نگران محدودیت آزادی بیان
سه شنبه 24 مرداد 1391 - 07:06

درپي دادگاهي شدن دو تن از مسئولان اطلاع رساني مصر، نگراني محافل مطبوعاتي درباره اعمال محدوديت عليه آزادي بيان در اين كشور افزايش يافته است.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه القدس العربي در گزارشی در مورد تحولات اخیر در عرصه رسانه‌ای مصر نوشت: درسايۀ نگراني‌هاي روزافزون دربارۀ آزادي بيان در مصر، عبدالمحمود محمود دادستان كل این کشور موافقت خود را با ارجاع "توفيق عكاشه" رئيس شبكه تلويزيوني الفراعين و "اسلام عفيفي" سردبير نشريه الدستور به دادگاه كيفري قاهره اعلام كرد.

عادل السعيد معاون و سخنگوي رسمي دادستاني كل مصر در بيانيه‌اي اعلام كرد: دادستاني به توفيق عكاشه را به «تحريك و تشويق براي قتل محمد مرسي رئيس جمهور» و «اهانت و بيان عبارات ناشايست عليه وي» متهم كرده است.

به نوشته القدس العربي، همچنين به اسلام عفيفي اتهام انتشار بيانيه، اخبار و شايعات نادرست در نشريه الدستور وارد شده است كه حاوي اهانت به رئيس جمهور است و مي‌تواند امنيت عمومي را متزلزل كرده و با ضربه زدن به منافع عمومي، ثبات كشور را برهم بزند.

السعيد با بیان این‌که دادستاني تحقيقات درباره شكايات متعدد وارده از طرف برخي از شهروندان در اين زمينه و بررسی مطالب مندرج در تحقيقات پليس را در روزهاي گذشته آغاز كرده، گفت: این تحقيقات، دستیابی به شواهد گفتاري، مادي و فني را در پی داشت كه وقوع جرايم ذكر شده در اين بيانيه و ارتكاب آنها از سوي متهمان را ثابت مي كند.

دادستاني كل مصر براي دو متهم چندین نوبت احضاریه ارسال كرد تا از آنها در چارچوب تحقيقات بازجويي كند، اما آنها از حضور خودداري كردند.

السعيد گفت: پرونده اين دو متهم براي برگزاری جلسه‌اي فوري به منظور رسيدگي به اتهامات، به دادگاه استيئناف قاهره ارجاع شده است.

يحيي قلاش وكيل سابق اتحاديه صنفي روزنامه نگاران مصر در همین رابطه اظهار داشت: این اقدامات با هدف ساکت کردن اصحاب رسانه در آينده صورت مي گيرد که سرآغاز آن، تعطیلی شبكه تلويزيوني الفراعين و سپس مصادره نسخه‌هاي نشريه الدستور بود. اين كارها يك علت بیش‌تر نداشت؛ اين‌كه آنها در انتفاد از رئيس جمهور، پا را از حد فراتر گذاشته بودند.

قلاش گفت: رژيم گذشته در برخورد با دستگاه اطلاع رساني، از نظام كنوني بهتر عمل مي كرد و اندکی آزادي به مخالفانش مي داد، اما در حال حاضر ما از رژيم استبدادي به حكومت فاشيستي رسیده‌ايم.

وي از همه سياست‌مداران خواست تا با تلاش حکومت براي سلطه بر رسانه‌ها مقابله كرده و به دفاع از آزادي مطبوعات و آزادي بيان بپردازند.

قلاش پيش بيني كرد كه نشريات صوت الامة و الفجر و ساير مطبوعات مستقل نيز در صف توقیف باشند.

از سوی دیگر نبيل زكي، روزنامه‌نگار و از رهبران حزب تجمع چپ مصر گفت: مصر شاهد اقداماتي براي ايجاد يك دولت پليسي تروريستي است كه مي خواهد دهان‌ها را بسته و آزادي بيان را مصادره كند و با تحمیل تفكر و ديدگاه واحد، يك نظام تك‌حزبي و ديكتاتوري جديد ایجاد کند که به مراتب بدتر از گذشته خواهد بود؛ درحالي كه ما فكر مي‌كرديم در آستانه دوران جديدي از آزادي بيان قرار داريم.

همچنین عبدالله السناوي روزنامه‌نگار مصری در اظهاراتی گفت: مصادره الدستور و بستن شبكه تلويزيوني الفراعين به منزلۀ فرار محمد مرسي رئيس جمهوري مصر از حقایق است. او به جاي ايجاد راه حل براي مشكلاتي كه رسانه‌ها برملا مي كنند، تصميم به تعطیلی آن رسانه‌ها می‌گیرد و این ثابت مي كنند که برنامه انتخاباتي مرسي اجرايي نشده است.

جمال فهمي، عضو شوراي اتحاديه صنفي روزنامه‌نگاران مصر نیز تصریح کرد: گروه اخوان المسلمين مصر بدترين نوع ديكتاتوري را كه مصر حتي در دوره حسني مبارك به خود نديده بود، اعمال مي كند. آنها از آزادي‌ها متنفرند و فقط به تحکیم قدرت مي انديشدند. 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها