آخرین تلاش مرکل برای جلوگیری از انحلال دولت

آخرین تلاش مرکل برای جلوگیری از انحلال دولت
دوشنبه 11 تير 1397 - 16:42

صدراعظم و وزیر کشور آلمان که سران دو حزب مهم در دولت این کشور محسوب می‌شوند، امروز برای آخرین بار به منظور حل شدن اختلافات در زمینه سیاست‌های پذیرش پناهجویان مذاکره می‌کنند.

العالم - اروپا 

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان امروز دوشنبه آخرین اقدام  برای پایان دادن به تنش به وجود آمده در دولت این کشور را اجرایی می‌کند. وی مذاکرات بیشتر با «هورست زیهوفر» وزیر کشور و رئیس حزب سوسیال‌مسیحی ( CSU) را امروز هم ادامه می دهد.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، زیهوفر در جریان نشست حزبی  روز گذشته که به منظور رایزنی درباره سیاست‌های مهاجرتی برگزار شد، تهدید کرد که از ریاست حزب و سمت وزارت کناره‌گیری می‌کند. اما دیگر هم‌حزبی‌های وی او را تشویق کردند که امروز هم جلسه دیگری با مرکل داشته باشد تا شاید بتوان به این وسیله اختلافات میان صدراعظم و وزیر کشور را از بین برد. ضمن اینکه اعلام شده که زیهوفر ۳۳ روز فرصت دارد که تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

در پی انتخابات پارلمانی سپتامبر سال گذشته آلمان،  تلاش‌ها برای تشکیل دولت ائتلافی در آلمان آغاز شد سرانجام پس از چندین ماه مذاکره، احزاب دموکرات‌مسیحی (CDU) به ریاست مرکل و سوسیال مسیحی که به احزاب هم‌پیمان و خواهر  شهرت دارند و حزب سوسیال‌دموکرات (SPDD) برای تشکیل دولت به توافق رسیدند.

اختلافات میان کشورهای اروپایی یعنی آنهایی که از سیاست‌های درهای باز حمایت می‌کنند و آنهایی که خواستار اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر در برابر پناهجویان هستند به اختلافات درون حزبی دولت آلمان هم تسری کرده است به طوری که سوسیال‌مسیحی‌ها  طرحی را ارائه دادند که بر طبق آن امکان اخراج پناهجویانی که به مرزهای آلمان رسیده‌اند اما در دیگر کشورهای اروپایی ثبت‌نام کرده‌اند ایجاد می‌شود. مرکل با این‌ حال در پی نشست  اخیر مقامات اروپایی در بروکسل همچنان بر یافتن راهکار اروپایی تاکید دارد.

سوسیال‌مسیحی‌ها مرکل را متهم کرده‌اند که با پافشاری بر برنامه‌های خود، چندین طرحی که زیهوفر ارائه داده بود را رد کرده است. در صورت تداوم اختلاف میان احزاب آلمانی امکان فروپاشی دولت و برگزاری انتخابات دیگری وجود دارد. چنین شرایطی با توجه به اینکه دولت کنونی هم پس از رایزنی‌های فراوان و میانجی‌گری «فرانک والتر اشتاین‌مایر» رئیس‌جمهور آلمان تشکیل شد و راست‌گرایان افراطی هم در انتخابات گذشته آرای قابل ملاحظه ای به دست آوردند، می‌تواند آینده سیاسی مبهی را برای آلمان رقم بزند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها