کارشناس یمنی مطرح کرد:

ضرورت ساماندهی به اعتراضات علیه توهین ها

ضرورت ساماندهی به اعتراضات علیه توهین ها
دوشنبه 27 شهريور 1391 - 17:36

صنعا ـ استاد جامعه شناسي سياسي در دانشگاه صنعا تاكيد كرد: تظاهراتي كه در اعتراض به توليد فيلم توهين آميز به ساحت پيامبر اكرم در يمن برگزار شد، تنها به منظور اعتراض به اقدام تحريك آميز صهيونيست ها نبود. اين تظاهرات علاوه بر اهداف خارجي، عرصه اي براي عرض اندام گروه هاي داخلي بود تا با كشاندن هواداران خود به صحنه، بستري براي فعاليت آنان در عرصه سياسي فراهم كنند.

فواد صلاحي، شامگاه دوشنبه در گفتگو با شبكه خبري العالم، با انتقاد از فقدان نظم و انضباط در اعتراضات و نبود سازماندهي لازم و تحت نظارت سازمانها و حكومتها، گفت: سازمانها و احزاب و يا حكومتها بايد بر اين گونه تظاهرات نظارت كنند تا از آنها براي طرح خواسته هايي كه ارتباطي با فيلم توهين اميز ندارد، سوء استفاده نشود و فقط اقدامات تحريك آمیز مكرر صهيونيست ها در اين تظاهرات محكوم شود.
وي بر لزوم استفاده از ابزارهاي سياسي و غيرنظامي براي ابراز نظرات و رساندن پيام های خود به جامعه بين المللي بدون روي آوردن به خشونت و تخريب سفارتخانه ها تاكيد كرد و موضع پارلمان يمن - به عنوان نهادي مردمي- در محكوم كردن فيلم توهين اميز و درخواست از دولت امريكا براي محكوم کردن اهانت به اديان را مورد تمجيد قرار داد.
صلاحي افزود: تظاهرات عليه سفارت امريكا از قبل برنامه ريزي شده بود و توافقي با نيروهاي امنيت در اين خصوص صورت گرفته بود، چرا كه نيروهاي امنيتي از مقابل جوانان عقب نشيني كردند و براي آنها فرصت رسيدن به ديوار سفارتخانه و پايين اوردن پرچم امريكا را فراهم كردند.
وي اظهار داشت: همچنين امريكاييها خود در اين حمله نقشي بارز داشتند، آنها در حمايت از سفارت كوتاهي كردند تا از اين خشم مردمي سوء استفاده كنند و هدف اعتراضات را تنش آفريني و ايجاد اغتشاشات جلوه دهند كه در آنها حرمت هيات هاي ديپلماسي مراعات نمي شود.
صلاحي درباره حضور نيروهاي مارينز امريكايي، گفت: نيروهاي مارينز از 15 سال پیش به عنوان افسر آموزشی و يا در پايگاههاي نظامي حضور دارند و تعداد آنها در 6 ماه گذشته افزايش يافته، ولي حكومت يمن اين مساله را پنهان مي كند.
6:42

پربیننده ترین خبرها