تحلیل روز/

تحرکات آمریکا برای ناکام گذاشتن عملیات آزادی ادلب

  تحرکات آمریکا برای ناکام گذاشتن عملیات آزادی ادلب
شنبه 3 شهريور 1397 - 19:48

در پی آماده شدن ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب از اشغال تروریست ها، آمریکا و برخی دولت های اروپایی نیز تحرکاتی را برای ضربه زدن به دولت سوریه و ناکام گذاشتن عملیات آزاد سازی ادلب یکی از آخرین مراکز تمرکز تروریست های تکفیری اغاز کرده اند.

العالم _ سوریه

جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در جدیدترین موضع گیری در این زمینه گفت: اگر دمشق بار دیگر از سلاح شیمیایی استفاده کند، واشنگتن حاضر است حملات جدیدی به نیروهای دولتی سوریه انجام دهند که بسیار شدیدتر از حمله قبلی خواهد بود. بولتون این هشدار را در جریان دیدار با "نیکلای پاتروشیف" دبیر شورای امنیت روسیه در ژنو داد.  

در بیش از هفت سالی که از بحران آفرینی آمریکا و اروپا و متحدان منطقه ایش در سوریه می گذرد آنها برای جبران ناکامی هایشان در براندازی حکومت سوریه از موضوع استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی  به عنوان یک ابزار فشار و تهدید و مداخله مستقیم نظامی در این کشور استفاده کرده اند. در سال 2014 باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا به همین بهانه قصد حمله نظامی گسترده ای به سوریه را  داشت که در نهایت با نظارت سازمان ملل کل انبارهای سلاح های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور منتقل شد. اما موضوع استفاده از سلاح شیمیایی توسط ارتش سوریه همچنان به عنوان یک ابزار فشار و تهدید بر دولت سوریه باقی ماند.

  آمریکا یک بار در آوریل 2017 با 59 موشک یکی از پایگاه های ارتش سوریه به نام الشعیرات را با 59 موشک هدف قرار داد . در اوایل سال 2018 نیز آمریکا با همراهی انگلیس و فرانسه چند مرکز نظامی ارتش سوریه را هدف قرار دادند. نکته قابل توجه اینجا است که اذعان ناظران بی طرف در تمام ادعاهای آمریکا در استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی این گروه های تکفیری بودند که از این سلاح ها استفاده کرده و آن را به گردن ارتش سوریه انداختند.

اکنون نیز استفاده از سلاح شیمیایی به یک اسم رمز برای گروه های تکفیری و تروریستی و حامیان غربی و غربیشان تبدیل شده است تا به این بهانه بار دیگر در سوریه مداخله نظامی مستقیم کنند. درهمین‌ راستا، بولتون به نیکلای پاتروشیف همتای روس گفت: درصورت اتخاذ چنین اقدامی از سوی دمشق، پاسخ آمریکا از آنچه در ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ دیدید، شدیدتر خواهد بود.  یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه گفت: هدف اصلی آنها وارونه کردن استفاده گروه‌های تروریستی از سلاح‌های شیمیایی و طولانی کردن مدت جنگ علیه سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی است که در سایه پیروزی‌های ارتش عربی سوریه طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته فروپاشیده‌اند. در همین ارتباط خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که همزمان با فعالیت کلاه سفیدها، خبر‌های دریافتی حاکی است که گروه‌های تروریستی برای انجام یک حمله شیمیایی جدید در مناطق ما بین «جسر الشغور» و ریف شمال شرقی لاذقیه آماده می‌شوند. منابع محلی حاضر در استان ادلب اعلام کردند، شماری از عناصر کلاه سفید با هشت خودروی ون، چند بشکه را از کارگاه «اطمه» در مرز‌های ترکیه به منطقه نامعلومی انتقال دادند؛ کارگاهی که مخصوص تولید مجدد ماده کلر است. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه چندی پیش اعلام کرد که مسکو احتمال بروز حوادثی را بعید نمی‌داند که از رهگذر آن ارتش سوریه در ادلب متهم به استفاده از سلاح شیمیایی شود. بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در گفتگو با روزنامه انگلیسی «میل آن ساندی» اعلام کرده بود که لندن علنا از گروه کلاه سفید‌ها حمایت می‌کند؛ گروهی که به گفته رئیس جمهور سوریه، شاخه‌ای از جبهه النصره در سوریه است.

این تحرکات گروه های تکفیری و تلاش امریکا برای به راه انداختن موج دیگری از فشار و تهدید به دولت سوریه و حامیانش بخاطر اهمیت بسیار زیاد عملیات ازاد سازی استان ادلب است عملیاتی که بسیاری از معادلات سیاسی و نظامی را در سوریه تغییر خواهد داد. ادلب پایگاه شورشیان و تروریست هایی است که از همه مناطق سوریه در آن گرد آمده اند. برای گروه های تروریستی در ادلب دو راه بیشتر نمی ماند اینکه تسلیم شوند یا با روی آوردن به جنگ دست به خودکشی بزنند در صورتی که ترکیه مرزها را به سوی آنها ببندد مشابه کاری که اردن انجام داد. دولت و مردم سوریه چند گامی پیش روی برای ازاد سازی تمام مناطق تحت تصرف گروهای تکفیری و تروریستی و اعمال حاکمیت بر تمام خاک این کشور ندارد. مناطق تحت کنترل کردها نیز با روند مذاکراتی که میان دولت سوریه و رهبران کرد در حال انجام است امید می رود به سرانجام رسیده و مسیر مبارزه با ترورسیت ها به پایان راه رسیده و با استقرار صلح ثبات و امنیت فرآیند بازسازی آغاز شود.  

  مرتضی مکی

پربیننده ترین خبرها