یک خبر چند خط تحلیل؛

نمايش جديد آمريكا در يمن، قطع سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف 

نمايش جديد آمريكا در يمن، قطع سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف 
شنبه 19 آبان 1397 - 14:13

العالم _ یمن

خبر:

  • وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای از قطع سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی در جنگ یمن خبر داد.


تحلیل:

  • درحالی که رسانه های آمریکایی دیروز از این تصمیم دولت آمریکا پرده برداشته بودند، رسانه ای شدن رسمی این تصمیم در قالب بیانیه وزارت دفاع امریکا حکایت از گونه ای تقسیم کار میان آمریکا و سعودی به منظور نجات دادن دولت ترامپ از فشار افکار عمومی و ایفای نقش جدید از سوی این کشور در آینده مذاکرات دارد. به نظر می رسد اعلام این تصمیم تنها جنبه رسانه ای داشته باشد و در عرصه عمل هیچ گاه عملیاتی نشود.
     
  • بیانیه وزارت دفاع آمریکا کاملا مبهم و دوپهلو تنظیم شده است. سوال این است که اگر عربستان خواهان این مساله شده است چرا پیش از این چنین درخواستی نکرده؟ و اگر آمریکا پیشنهاد دهنده بوده است کدام مساله باعث شده است تا در شرایط جدید و پس از چهار سال جنگ این چنین عمل کند ؟ به نظر می رسد آمریکا باتوجه به تجربه ناکامی ائتلاف در اشغال الحدیده در ماه رمضان گذشته به شدت نگران است که شکست مجدد ائتلاف در اشغال الحدیده به پای واشنگتن هم نوشته شود.  
     
  • اینکه این تصمیم در هفته های پایانی جنگ چهارساله تحمیلی بر یمنی ها (به زعم آمریکا) اتخاذ و اعلان می شود در عمل اهدافی دیگر را نیز به شکل همزمان تعقیب می کند. تلاش جهت بازگرداندن اعتمادهای از دست رفته به آمریکا در ماجرای یمن از جمله این اهداف است و در عین حال تاکید بر اینکه عربستان و امارات و محدود متحدانشان در جنگ با یمنی ها در موضع ضعف نیستند و بدون کمک های غربی و به ویژه امریکا قادر به استمرار و مدیریت جنگ هستند دیگر هدف این اعلام "صرفا رسانه ای" را تشکیل می دهد.

پربیننده ترین خبرها