تحلیل روز/

از جرابلس تا عین دیوار

از جرابلس تا عین دیوار
يکشنبه 20 آبان 1397 - 11:19

اظهارات روزهای اخیر مقامات ترکیه، بر نزدیک شدن زمان حمله نظامی به مواضع گروه موسوم به قسد در شرق فرات تاکید دارد.

العالم _ سوریه

توپخانه های ترکیه طی چندین روز گذشته همزمان با آمادگی گروه های مسلح باقی مانده از الجیش الحر و دیگر گروه های وابسته به آنکارا و ارسال استحکامات بیشتر به مرزهای سوریه و ترکیه، مواضع قسد در مناطق مختلف ریف حلب و الرقه را بمباران کردند و  عملا گروه هایی برای هماهنگی های بیشتر با یکدیگر به سوی جرابلس روانه شدند.

یگان هایی نیز به سوی جنوب ترکیه به ویژه مقابل استان  شانلی اورفه عزیمت کرد . برخی کارشناسان معتقدند ترکیه؛ علیرغم آمادگی ها برای جلوگیری از درگیری در شرق فرات دستکم در آینده مشخص شده ، به دنبال سنجش میزان جدیت واشنگتن در شراکتش با آنکاراست از همین رو پس از اقدامات رضایت بخش آمریکا برای آنکارا، درگیری جدی با شریک محلی احتمالی خود مانند قسد نخواهد داشت که البته این مساله دارای جزئیات و موانع زیادی است.

بدون شک سناریوهای مختلفی وجود دارد حمله نخست، به منطقه تل ابیض خواهد بود که کنترل آن در دست نیروهای گروه موسوم به قسد است. حمله به این منطقه از چندین محور از جمله از سمت اراضی ترکیه یا شهر جرابلسِ سوريه خواهد بود که تحت کنترل گروه های وابسته به ترکیه است این حمله پس از واگذاری کنترل منبج به ترکیه صورت خواهد گرفت موضوعی که ترکیه و آمریکا پیش از این دربارۀ آن توافق کرده بودند. این حمله امنیت مناطق خلفی پسمانده های ارتش آزاد و نیروهای ترکیه را تأمین خواهد کرد پس از فارغ شدن از کنترل تل ابیض وعین عرب، نیروهای ترکیه و گروه های وابسته به آن ها عازم دو منطقه مبروکه ورأس العین خواهند شد تا بتوانند به کوه عبدالعزیز برسند، زیرا این کوه، مرتفع ترین نقطه در منطقه جغرافیایی جزیره وفرات به شمار می رود پس از آن اداره نظامی و امنیتی همه این مناطق با نظارت آمریکا و ترکیه صورت خواهد گرفت

برخی ناظران نیز بر این باورند عملیات ترکیه شاید محدود به اهداف مشخص و در عمق 10 الی 15 کیلومتری مناطق مشخصی باشد در حالی که اگر عملیات گسترده بود در طول مرزها به وسعت 25 الی 30 کیلومتری از عین العرب تا عین دیوار در مثلث مرزهای سوریه عراق و ترکیه انجام می شد و اجرای چنین عملیات دشواری فقط با توافق های مهم  امکان پذیر است که زاییده شرایط کنونی  نیست. 
 
عملیات شرق فرات اگر آغاز می شد از عملیات غصن الزیتون بسیار ساده تر بود زیرا این منطقه از نظر جغرافیایی و عملیات میدانی از عفرین که دارای تپه ، جنگل و کوه های  استوار است بسیار ساده تر انجام می شد و شاید سناریو که بیشتر قابل اجرا باشد؛ ورود به عمق مشخصی نزدیک به تل ابیض و عین العرب است که با توافق های منبج میان امریکا و ترکیه ارتباط دارد.
برخی منابع ترک نیز از تکمیل امادگی الجیش الحر برای درگیری های قریب الوقوع خبر دادند  که ترکیه در شرق فرات آغاز خواهد کرد و انتظار می رود در دو جبهه تل ابیض و عین العرب انجام شود تا تکمیل هماهنگی های منبج  و میزان اجرایی شدن آن و هم چنین میزان واکنش های امریکا در شرق فرات نمی توان قطعا  ازاقدام نظامی در این منطقه سخن گفت.
 
گفتنی است دولت سوریه برتحولات منطقه نظارت دارد و همواره بر حق خود در اخراج افرادی  که بدون دعوت  وارد سوریه شده اند تاکید و بارها مردم کشور خود را  به  گفت وگو  دعوت کرده  و اینکه در سوریه در خدمت دیگران نباشند و با هر روش و ابزاری وجب به وجب خاک سوریه را بازپس بگیرند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها