چه کسی در بین النهرین پیروز است؟

چه کسی در بین النهرین پیروز است؟
دوشنبه 26 آذر 1397 - 15:30

مرزهای ترکیه و سوریه به ویژه در منطقه شرق فرات در روزهای اخیر شاهد درگیری های گاه و بی گاه است، حمله جنگنده های ترکیه به پایگاه شبه نظامیان کرد موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) در روستای مغار در غرب عین العرب از جمله درگیری های اخیر در این منطقه است، در پاسخ به این حمله موشکی و حضور چشمگیر پهپادهای جاسوسی ترکیه بر فراز مناطق تحت سیطره شبه نظامیان قسد، این شبه نظامیان توانستند پایگاه نظامی ترکیه در روستای کلجبرین را هدف حملات خمپاره ای  قرار دهند.

العالم - سوریه / تحلیل روز

این درحالی است که تسلیحات نظامی ترکیه پیش از آغاز حملات موشکی در سطح گسترده و تحت تدابیر امنیتی و لجستیکی شدید در برخی مناطق مرزی از جمله در نزدیکی شهرهای عین العرب، راس العین و تل ابیض توزیع شده بود.

عمده این تجهیزات نظامی سبک و سنگین در شهرهای جیلان پینار و آکچا قلعه مستقر شده است. شهر جیلان پینار ترکیه موازی شهر راس العین در داخل مرز سوریه است و فاصله خیلی کمی با آن دارد و راه های ورورد و خروج به شهر جیلان پینار نیز بسته شده است. شهر آکچا قلعه در ترکیه نیز با فاصله کمی موازی شهر تل ابیض در مرزهای سوریه است.

نظامیان ترک در قالب یگان های متعدد نزدیک شهر های تل ابیض و راس العین سوریه مستقر شده و سیم خاردار های مقابل این دو شهر در مرز سوریه را از میان برداشته نورافکن های پایگاه های مرزی را نیز از کار انداخته اند.

مسئولان ترک همچنین به ساکنین روستاهای مرزی نیز هشدار داده اند که شب‌ها در خانه بمانند؛ درحالی که خط مرزی موازی ترکیه در حد فاصل میان دو شهر راس العین و عین العرب سوریه شاهد تدابیر امنیتی شدید نظامیان ترک است، آسمان این مناطق نیز به جولانگاه جنگنده ها و پهپادهای جاسوسی ترکیه تبدیل شده است.

در همین حال همزمان با تحرکات ارتش ترکیه در مرز سوریه، و اشاعه شایعات و اخباری درخصوص عملیات نظامی قریب الوقوع ارتش ترکیه از چندین محور و مشارکت شبه نظامیان گروه تروریستی موسوم به ارتش آزاد در این عملیات ها، دهها نفر از ساکنان دو شهر تل ابیض و راس العین از خانه های خود آواره شده اند.

انتظار می رود که اولین محور عملیات ترکیه از روستای زور مغار آغاز و از آنجا به روستاهای الشیوخ و سپس پل قره قوزاق ختم شود.

محورهای دیگر این عملیات نیز محاصره شهر تل ابیض را دنبال خواهند کرد. اما سخت ترین هدف این عملیات، محاصره شهر راس العین سوریه است که به نوعی مرکز ثقل نظامی "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) محسوب می شود

بانک اهداف ترکیه تسلط بر انبار تسلیحات و مهمات شبه نظامیان کُرد (قسد) و همچنین سیطره بر مسیرهای تردد فرعی و اصلی آنهاست؛ همین امر تاثیر چشمگیری در ایجاد مانع در مسیر تردد شبه نظامیان کُرد به محورهای جنگ خواهد داشت که حدود 200 کیلومتر امتداد دارد.

از سوی دیگر درخصوص موضع آمریکا در حمایت از شبه نظامیان کُرد سوری باید اشاره داشت که این همگرایی تاکتیکی و موقتی بوده است چنان که "جیمز جفری" نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور سوریه نیز تلویحا به آن اشاره داشته است. همچنین اخبار تایید نشده ای درخصوص خروج نظامیان آمریکایی از نقاط نزدیک به مرز ترکیه و استقرار این نظامیان در پایگاه عین عیسی در شمال الرقه در سوریه وجود دارد.

اما سوالی که هم اکنون پیش می آید این است که با توجه به تمام نکاتی که ذکر شد و همچنین با توجه به تجربیات گذشته در عفرین، شبه نظامیان کُرد سوریه چه گزینه هایی پیش رو دارند؟

به نظر می رسد که این شبه نظامیان باید یک بازنگری درخصوص انتظارات و چشم‌داشت های خود انجام دهند و این نکته را دریابند که دولت سوریه که بارها تاکید داشته و دارد که شرق فرات بخشی از خاک سوریه است اما از آنها در مقابل ترکیه دفاع نخواهد کرد، دمشق هرگز با اقدامات تجزیه طلبانه و اقداماتی که به حاکمیت ارضی آن خدشه وارد کند، مسامحه نخواهد کرد.

محمود غریب - العالم

پربیننده ترین خبرها