بشیر و رقص بر اجساد انقلابیون 

بشیر و رقص بر اجساد انقلابیون 
جمعه 21 دی 1397 - 10:48

تلویزیون رسمی سودان امروز صحنه هایی از سخنرانی عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان در جمع هوادارانش را منتشر کرد.

العالم - آفریقا

عمرالبشیر -- رئیس جمهوری سودان -- در این سخنرانی، تظاهرکنندگان علیه رژیمش را در انتخاباتی به اصطلاح خود آزاد و سالم، به مقابله فرا خواند.

وی تاکید کرد صندوق انتخابات نخواهد توانست وی را از حکومت جدا کند این در حالی است که بشیر با کودتای نظامی به این پست دست یافته و اتهاماتی که به مخالفان خود زد قابل پیش بینی بود وی آنها را به تکیه کردن به سازمان های اطلاعاتی بیگانه متهم کرد.

سخنرانی وی با رقص و آواز خوانی به پایان رسید که می شود گفت بیشتر به اقدامات تحریک کننده شبیه بود زیرا درست در زمانی بسیار سخت و حساس از سه دهه ازحکومت وی رخ داد.

شهر «ام درمان» روز گذشته نیز شاهد جنبش بزرگ مردمی بود که درخواستشان فقط در عبارت (البشیر سرنگون باد) خلاصه می شد.

افرادی که از مناطق مختلف به پایتخت سودان شتابان آمده بودند با تاکید بر مسالمت آمیز بودن جنبش خود، این افراد را حرامی توصیف کردند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی با تعقیب تظاهرکنندگان به آنان شلیک کردند.
شاهدان عینی نیزاعلام کردند شلیک گاز اشک آورموجب کشته شدن سه نفر از تظاهرکنندگان و زخمی شدن دهها نفر شد که این مساله اصرار و عزم آنان بر ادامه جنبش مسالمت آمیز تا تحقق خواست های قانونی آنان را تقویت کرد.

برخی منابع موثق بر حضور ارتشی از کارمندان خدمات مدنی و افراد وابسته به حزب حاکم درمیدان الخضراء واقع در جنوب خارطوم پایتخت سودان تاکید کردند.

برخی پایگاههای سودانی مخالف دولت نیز اعلام داشتند،مقامات این کشور کارمندان بخش خدمات مدنی را به مشارکت در این تجمع مجبور کردند.

این پایگاه ها هم چنین به اعزام شمار زیادی خودرو حامل افراد ساده از حومه پایتخت که شرایط دشوار و فقر شدید آنان را در برابر دریافت مبالغ ناچیزی اشاره کردند.

برخی پایگاههای اجتماعی نیز صحنه هایی از شرکت کنندگان را نشان می دادند که پلاکاردهای برعکسی در دست داشتند بدون اینکه توجهی به نوشته های آن بدهند یا حتی آن را خوانده باشند صحنه دیگرنیز انقلابیونی را نشان می داد که با سینه هایی عریان برای مقابله با نیروهای امنیتی به میدان آمده بودند .

ناظران معتقدند، بهتر بود رئیس جمهوری سودان ندای آشتی ملی و همدردی با خانواده کشته ها سر می داد تا مرهمی بر دل های داغدیده و تسلی خاطری برای دل مادران داغ دیده باشد.

شاید این اقدام می توانست شمار زیاد سودانی هایی که هنوز در این بحران بی طرف هستند را به نفعش تغییر دهد زیرا مردم سودان به گذشت و مدارا مشهورهستند.

پیش از سخنرانی البشیر، علی عثمان محمد طه " معاون اول البشیر ضمن مصاحبه ای، مردم سودان را تهدید کرد ارتش هایی از نیروهای مردمی هوادار رژیم با آنان مقابله خواهد کرد.

وی تاکید کرد این اقدام درگرو یک اشاره است و تلاش های بی نتیجه برای تضعیف امنیت یا سرنگون کردن رژیم را خنثی خواهد کرد.

طه بار دیگر به سخنرانی نجات که ادبیات و عبارت هایش الهام گرفته ازدین و برای ارتباط دادن زمین به آسمان بود، پناه برد.

این سخنرانی ها، بیانگر ناکامی دائمی آنان است که تجارب اخیر کشورهای عربی یا بهار عربی بهترین مثال برای آن است. از اینرو هرچه مقامات و مسئولان کشوری مردم خود را تهدید کنند، حماسه مردم ستمدیده و اصرارشان بر سرنگون کردن جلاد افزایش خواهد یافت.

سخنرانی امروز البشیر و افتخار وی به پیروزی ناتمامش و رقصیدن بر اجساد جوانان کشورش، خیلی ناامید کننده بود و سخنرانی سرهنگ القذافی را به یاد می آورد که وجه اشتراک این سخنرانی ها، ایراد در میدان الخضرا بود اما عاقل کسی است که خود باید سرنوشت دیگران را درس عبرت قرار دهد.

اسامه شیخ

پربیننده ترین خبرها