استقبال نیویورک تایمز از تشکیل "ائتلاف ضد شیعی"

استقبال نیویورک تایمز از تشکیل
چهارشنبه 8 آذر 1391 - 22:40

روزنامه نيويورك تايمز در مقاله ای، تصریح کرد كه با آغاز «بهار عربي»، ائتلافي شامل كشورهاي سني علیه هلال شیعی در منطقۀ خاورميانه تشكيل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، این روزنامه آمریکایی امروز (چهارشنبه) نوشت: آمریکا و متحدانش در خاورمیانه چندین سال با مشکل " قدرت گیری روزافزون هلال شیعی " مواجه بودند. هلال شیعی ائتلافی سیاسی و ایدئولوژیک به رهبری ایران و شامل کشورهای مخالف اسرائیل و غرب است. 
در این تحلیل که به قلم نیل مک فارکوهر منتشر شد، آمده است: انقلاب ها، جنگ ها و اوضاع اقتصادی تغییراتی را در منطقه ایجاد و راه را برای بروز ائتلاف سنی جدیدی به رهبری مصر، قطر و ترکیه هموار کرده است. مصر، قطر و ترکیه نقش مهمی در پایان دادن به جنگ هشت روزه اخیر اسرائیل و غزه ایفا کردند. علت اصلی پایان این جنگ را باید در اقدام این کشورها در راستای فراهم کردن امکانات دیپلماتیک برای جنبش حماس و دادن وعده کمک های مالی کلان به این جنبش جستجو کرد؛ کشورهایی که تلاش می کنند حماس را از ایران، سوریه و حزب الله لبنان دور کنند و میان پر و بال خود نگه دارند.
تحلیلگر نیویورک تایمز افزود: هر چند مصر، قطر و ترکیه - بر خلاف نظام ایران- آماده همکاری با آمریکا هستند، ولی سیاستی که درپیش گرفته اند، باعث تنفر ملل منطقه از غرب شده است. بحران سوریه مرحله سرنوشت سازی از مراحل تقابل ائتلافی سنی و ائتلافی شیعی است و برندۀ این میدان، جایزه استراتژیک و باارزشی را به دست خواهد آورد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها