پایان نشست ۶ کشور عربی در «بحرالمیت»

پایان نشست ۶ کشور عربی در «بحرالمیت»
پنج‌شنبه 11 بهمن 1397 - 14:34

منابع اردنی از پایان نشست وزیران خارجه شش کشور عربی در منطقه بحرالمیت خبر دادند.

العالم - جهان اسلام

مسئولان سیاست خارجی کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، مصر و اردن امروز (پنج‌شنبه) در منطقه «بحر المیت» گرد هم آمدند تا در خصوص مسائل منطقه‌ای به خصوص سوریه رایزنی کنند.

به نوشته پایگاه خبری «عمون» اردن، مسئولان کشورهای یاد شده روز گذشته (چهارشنبه) وارد امان شدند. هر چند وزیر خارجه عربستان سعودی اخیرا تغییر کرد و «ابراهیم العساف» وزیر جدید امور خارجه سعودی نام گرفت اما هنوز «عادل الجبیر» که وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه شده، عملا وزیر خارجه است و در این نشست حاضر شد.

«عبدالله بن زاید آل نهیان» (امارات)، «خالد بن احمد آل خلیفه» (بحرین)، «صباح خالد الحمد الصباح» (کویت) و «سامح شکری» (مصر) و «ایمن الصفدی» (اردن) وزرای دیگر حاضر در این جلسه بودند.

«سفیان القضاة» سخنگوی وزارت خارجه اردن روز گذشته در خصوص این نشست به خبرنگاران گفته بود که «وزرا روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای و چگونگی تعامل در راستای رسیدن به اهداف مشترک را در نشست خود دنبال خواهند کرد».

این نشست مشترک که قطر و عُمان از غایبان آن بودند کمتر از یک ساعت طول کشید.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از یک منبع مطلع نوشته است که مهم‌ترین موضوع این نشست، بررسی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

شبکه العربیه نیز مسائل مطرح شده در دیدارهای دو جانبه و چند جانبه و نشست اخیر را، پرونده سوریه و روابط دمشق با کشورهای عربی، نفوذ ایران در منطقه به خصوص پس از اعلام خروج آمریکا از سوریه اعلام کرد.

«فارس بریزات» مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک «نما»، روز گذشته در این خصوص به العربیه گفت: سؤالات بسیاری در این نشست مطرح خوهد شد؛ از جمله اینکه چه کسی جای خالی آمریکا در سوریه را پر خواهد کرد؟ آیا ارتش عربی با پوشش اتحادیه عرب می‌تواند این جای خالی را پر کند؟ یا اینکه نهایتا مسائل به نفع ایران تمام خواهد شد؟ به خصوص اینکه ایران برای این کار بیشترین آمادگی را دارد.

او تأکید کرد که عدم حضور سوریه در اتحادیه عرب در سال‌های اخیر، موجب نزدیکی هر چه بیشتر سوریه به ایران شده است و بازگشت دمشق به اتحادیه عرب در حال حاضر ضروری است.

موضوع مهم دیگری که در این دیدارها بررسی شد، مسأله «معامله قرن» بود. گفته شده است که احتمال اعلام این طرح پس از انتخابات کنست رژیم صهیونیستی در آوریل پیش رو، بالاست.

اردن تلاش دارد در این نشست‌ها و دیدارها، میزان واکنش کشورهای عربی به طرح «معامله قرن» را در صورت اعلام آن از سوی آمریکا بسنجد.

پربیننده ترین خبرها