قانونگذاران انگلیسی: مقامات ارشد سعودی مسئول شکنجه فعالان سیاسی زن هستند

قانونگذاران انگلیسی: مقامات ارشد سعودی مسئول شکنجه فعالان سیاسی زن هستند
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 12:35

سه قانونگذار انگلیسی روز دوشنبه گزارشی را تأیید کردند که از شکنجه فعالان سیاسی زن دستگیرشده در عربستان حکایت دارد. به گفته این افراد، مسئولیت این شکنجه‌ها که احتمالاً نقض قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود بر عهده "مقامات عالی‌رتبه سعودی" است.

العالم - اروپا

نتایج اعلام‌شده از سوی این هیأت تحقیق و تفحص از افزایش نارضایتی‌ها در میان متحدان غربی عربستان سعودی به دلیل گسترش موارد نقض حقوق بشر در زمان زمامداری محمد بن سلمان -- ولی‌عهد عربستان -- حکایت دارد. بن سلمان در پی قتل جمال خاشقچی -- روزنامه‌نگار منتقد سعودی -- که در سال گذشته میلادی رخ داد همچنان تحت فشار است. هم‌اکنون سازمان ملل در حال بررسی پرونده قتل جمال خاشقچی است.

"کریسپین بلانت،" "لیلا موران" و "پال ویلیامز" سه قانونگذار انگلیسی هستند که اعضای تیم رسیدگی‌کننده به موارد نقض حقوق بشر از سوی عربستان سعودی را تشکیل می‌دهند. آن‌ها می‌گویند گزارش‌های منتشرشده از سوی گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر و رسانه‌ها قابل اعتنا و باورپذیر هستند. آن‌ها نحوه برخورد با فعالان سیاسی زن دستگیرشده در عربستان را "ظالمانه، غیر انسانی و خوارکننده" خواندند.

بنا بر اعلام آن‌ها، مقامات سعودی با قطع ارتباط این زنان زندانی با دنیای خارج و محروم کردن آن‌ها از مشاوره حقوقی، قوانین بین‌المللی را نیز نقض کرده اند.

در گزارش نهایی این هیأت آمده است: «مقامات عالی‌رتبه سعودی می‌توانند در حقیقت مسئول جرم شکنجه باشند.»

پربیننده ترین خبرها