الحاق جولان اشغالی، به خیزش در جهان عرب تبدیل خواهد شد

الحاق جولان اشغالی، به خیزش در جهان عرب تبدیل خواهد شد
دوشنبه 15 بهمن 1397 - 13:39

دبیر کل پیشین اتحادیه عرب و وزیر خارجه پیشین مصر با تأکید بر احتمال انتفاضه علیه تصمیم الحاق ارتفاعات جولان اشغالی سوریه به اراضی اشغالی، تأکید کرد که مشکل کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نهادینه شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

«عمرو موسی» دبیر کل پیشین اتحادیه عرب و وزیر خارجه پیشین مصر درباره تصمیمات مربوط به انضمام ارتفاعات اشغالی «جولان» سوریه به اراضی اشغالی هشدار داد.

موسی در گفت‌وگو با «ایندیپندنت عربی» با بیان اینکه در این خصوص وضعیت بسیار ناامید کننده است، گفت که در جریان تماس با شماری از مسئولان سیاسی و شخصیت‌های دیپلماتیک منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه شخصیتهای اروپایی و آمریکایی هشدار داده است که اتخاذ چنین تصمیمهایی علیه کشورهای عربی به ویژه در زمینه الحاق جولان و مسئله فلسطین، نادرست است.

موسی اخیرا هم در یادداشتی در روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در این خصوص نوشته و از کشورهای عربی خواسته بود که مانع انضمام ارتفاعات جولان اشغالی به اراضی اشغالی شوند.

این طرح رژیم صهیونیستی علیه جولان، در دسامبر سال 2018 در مجلس سنای آمریکا مطرح شد و قرار بود که در آغاز سال 2019 به تصویب برسد و بر اساس آن، «حاکمیت اسرائیل» بر ارتفاعات جولان اشغالی به رسمیت شناخته شود.

کاسه صبر کشورهای عربی لبریز شده است

عمرو موسی می‌گوید که کشورهای غربی فکر می‌کنند که پس از پدیده موسوم به «بهار عربی»، وضعیت کشورهای عربی سست شده است و می‌توانند هر تصمیمی علیه این کشورها اتخاذ کنند، ولی این چنین نیست و چنین تحرکاتی علیه کشورهای عربی به پیمانه‌ای بدل خواهد شد «که به صورت تدریجی از خشم مردم عرب پر خواهد شد و هنگامی که پر شود، انفجار صورت خواهد گرفت... و من فکر می‌کنم که این پیمانه به سرعت پر می‌شود».

این مسئول عربی با تأکید بر اینکه مشکل عربها با رژیم صهیونیستی در آنها نهادینه شده و نسلهای جدید و افکار عمومی عربی این مسئله را فراموش نخواهند کرد، اظهار داشت، اینکه پنداشته می‌شود افکار عمومی عربی «همه چیز را می‌پذیرد و نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد، یک اشتباه بزرگ است».

موسی با تأکید بر اینکه الحاق جولان به رژیم صهیونیستی می‌تواند به یک انتفاضه مردمی تبدیل شود، تصریح کرد که پیشتر در خصوص به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم، واکنشهای شدیدی صورت گرفت.

«نیکی هیلی» سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفته بود که به این کشور گفته بودند که اگر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام شود «آسمان به زمین خواهد آمد... ولی هیچ اتفاقی رخ نداد. پنجشنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه گذشت و آسمان همچنان در سر جایش قرار دارد».

موسی درباره این اظهارات هیلی نیز گفت که آسمان فقط در پایان جهان به زمین خواهد رسید، ولی «به چالش کشیدن ملتهای عرب به ویژه جوانان آن و تحقیر آنان در خصوص مسائل سرنوشت‌ساز باعث خفقان، ناامیدی و خشم بیشتر می‌شود و آستانه تحمل آنان نیز رو به پایان است».

با رژیم صهیونیستی مشکل داریم

وی با این ادعا که اگر «ما با ایران مشکل داریم، با اسرائیل نیز دچار مشکل هستیم» خطاب به مسئولان صهیونیستی اظهار داشت که شیوه این رژیم در تحلیل قدرت عربها و کم اهمیت جلوه دادن قدرت آنان، سطحی است و مشکل اعراب با ایران، جایگزین مشکل آنان با رژیم صهیونیستی نمی‌شود.

این دیپلمات مصری در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا میان تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مسئله الحاق جولان به اراضی اشغالی ارتباط دارد، خاطر نشان کرد: «فکر نمی‌کنم [این گونه باشد]، ولی شاید [این مسئله] در علل راهبردی اسرائیلی برای تلاش برای الحاق جولان گنجانده شود. آمریکا احتمالا همیشه در خاورمیانه حضور نخواهد شد و شاید نتوان در دراز مدت بر آن تکیه کرد. لذا اسرائیل باید در اراضی موضع بگیرد که به سود امنیت و آرامشش است. در مقابل، جهان عرب نیز در باطن در حال جوشش است و خاورمیانه عموما در حال غلیان است. هیچ چیز به جز مواضع راهبردی، سیاستهای صحیح و اصلاحات نمی‌تواند این وضعیت را تغییر دهد... ولی اصرار به وابستگی و دنباله‌روی و برآورده نکردن آروزها و مطالبات مردم، یک اشتباه است».

فارس

پربیننده ترین خبرها