تلاش واشنگتن برای منصرف کردن هند از خرید اس-400

تلاش واشنگتن برای منصرف کردن هند از خرید اس-400
يکشنبه 22 ارديبهشت 1398 - 16:59

ناکامی واشنگتن در منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های «اس-400»، این کشور را به این سمت سوق داده تا هند را از خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه منصرف کند.

العالم - آمریکا

بعد از ناکامی واشنگتن در منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های روسی «اس-400»، این کشور هم‌اکنون در تلاش است هند را از خرید سامانه‌های دفاع موشکی روسیه منصرف کند.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» به نقل از روزنامه «تایمز» هندوستان گزارش کرد، واشنگتن به «دهلی نو» پیشنهاد داده است به جای سامانه‌های «اس 400»، سامانه‌های ضدموشکی آمریکایی «تاد» و «پاتریوت» خریداری کند.

طبق قانون 2017 فدرال که روسیه، کره شمالی و ایران را هدف تحریم‌های آمریکایی قرار داده است و کشورهای دیگر را از مذاکره در خصوص توافقات دفاعی با کشورهای نامبرده منع می‌کند، در صورتیکه هند همچنان به خرید سامانه‌های اس-400 ادامه دهد، با تحریم‌های آمریکا روبرو خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر شده است که یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا در ماه مارس اعلام کرد که واشنگتن در تلاش است تا جایگزین‌هایی را به هند پیشنهاد دهد.

دهلی نو در اکتبر سال گذشته میلادی از طریق قرارداد 5.43 میلیارد دلاری با خرید سامانه‌های اس-400 موافقت کرد و قرار است تحویل این سامانه‌ها بین اکتبر 2020 و آوریل 2023 انجام گیرد.

بنا بر این گزارش، پاکستان نگران است که خرید سامانه‌های اس-400 توسط هند، ثبات راهبردی منطقه را تهدید کند.

هند اولین کشوری نیست که به دنبال خرید سامانه‌های اس-400 است و پیش از این، تصمیم ترکیه برای خرید این سامانه‌های روس خشم آمریکا را برانگیخت.

این خبر در حالی منتشر شده است که «یولیان روپکه» دبیر بخش سیاست خارجی روزنامه بیلد جمعه هفته گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشته بود که منابع دیپلماتیک به این روزنامه گفته‌اند که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نمی‌خواهد از روسیه سامانه اس-۴۰۰ خریداری کند.

با اینحال، «فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه گزارش روزنامه «بیلد» آلمان درباره اینکه ترکیه از خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ صرف‌نظر کرده است را رد کرد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های روسی «اس-400» خدشه‌دار شده و مقامات آمریکایی پیش از این نیز تهدید کرده بودند در صورت ادامه اصرار آنکارا بر خرید این سامانه‌ها، فناوری تولید جنگنده‌های «اف-35» را از این کشور خارج خواهند کرد، تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه نیز متوقف شده و تولیدکنندگان ترکیه‌ای از برنامه تولید مشترک این جنگنده‌ها حذف خواهند شد.

با این وجود، ترکیه دو هفته پیش دو فروند از این جنگنده‌ها را تحویل گرفت. نخستین محموله از این جنگنده‌ها در ماه ژوئن سال 2018 میلادی به آنکارا تحویل داده شده بود. در حال حاضر نیز 4 خلبان ترکیه‌ای در حال گذراندن مأموریت آموزشی خود در پایگاه هوایی آریزونای آمریکا هستند.

پربیننده ترین خبرها