دویچه وله: جانسون در ماجرای نفتکش ها به قایق نجات آمریکا پناه برده است

دویچه وله: جانسون در ماجرای نفتکش ها به قایق نجات آمریکا پناه برده است
چهارشنبه 16 مرداد 1398 - 14:23

شبکه دویچه وله، ضمن تحلیل رویکردهای دوستانه «بوریس جانسون» با آمریکا نوشت، نخست وزیر انگلیس در موضوع مربوط به نفتکش ها به قایق نجات آمریکا پناه برده است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش تارنمای این شبکه خبری آلمانی، انگلیس پس از توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق و اقدام ایران در توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز، وارد بازی شد که پیشتر آمریکا با خروج از برجام و اعمال تحریم های جدید علیه ایران، آغاز کرده بود.

نیروی دریایی بریتانیا ۱۳ تیر ماه در پی درخواست آمریکا، یک فروند نفتکش حامل محموله نفت ایران را در آبراه بین المللی جبل الطارق در اقدامی مغایر با اصول حقوقی ناظر بر روابط بین الملل توقیف و خدمه آن را بازداشت کرد.

یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه ۲۸ تیر ماه به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگانی، یک فروند نفتکش انگلیسی با نام «استنا ایمپرو» را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی توقیف کرد.

دویچه وله در گزارش خود افزود: هر چند بی عملی اتحادیه اروپا در مورد پیشنهاد انگلیس برای تشکیل ائتلاف دریایی خلیج فارس بی تاثیر نبوده، اما تمایل جانسون در نزدیکی به آمریکا و عجله وی برای خروج از اتحادیه اروپا در فاصله گرفتن انگلیس از اروپا نقش اساسی داشته است.
با گذشت دو هفته از پیشنهاد انگلیس برای تشکیل ائتلافی اروپایی با هدف حفاظت از کشتی ها در تنگه هرمز، این گزینه دیگر از گزینه های روی میز در اروپا کنار رفته است.
آلمان و فرانسه بوضوح اعلام کرده اند قصد پیوستن به چنین ائتلافی را ندارند زیرا آن را در راستای سیاست «فشار حداکثری» به ایران دانسته و بر این باورند که چنین سیاستی اوضاع را وخیم تر کرده است.
این در حالیست که اعزام نیروی دریایی از سوی آمریکا و انگلیس به منطقه شرایط را بحرانی تر می کند.
این وضعیت فقط به نفع آمریکا تمام شده زیرا که با جدا کردن انگلیس از اتحادیه اروپا، یکپارچگی بروکسل در حمایت از توافق هسته ای را متزلزل ساخته و در عین حال اعتماد ایران به انگلیس در موضوع برجام را کاهش داده است.
دویچه وله با اشاره به روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نیاز این کشور به امضای توافقنامه تجاری با آمریکا از تمایل مفرط جانسون به نزدیکی به واشنگتن خبر داد و یادآور شد که این مساله باعث افزایش شکاف بین لندن و بروکسل شده است.
بر این اساس انگلیس در موضوع مربوط به نفتکش ها با ایران، خط مقدم اروپا را از دست داده و در این وضعیت، به قایق نجات آمریکا پناه برده است.
وضعیت کنونی تنها مطلوب افرادی مانند «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید است که سالها می کوشند نظام سیاسی ایران را تغییر دهند و به نظر می رسد با افزایش تنش ها چنین افرادی به هدف خود نزدیکتر می شوند.
دویچه وله تاکید می کند که حتی در صورتی که خواست «دونالد ترامپ» برای مذاکره با ایران از سوی تهران پذیرفته شود، تضمینی نیست که چنین مذاکراتی به سرانجام برسد، زیرا با توجه به تجربه مذاکره ترامپ با رهبر کره شمالی که وی از او به عنوان «دوست عزیز» یاد می کند، این احتمال وجود دارد که چنین مذاکراتی نیز بدون نتیجه مانده و به حال خود رها شود.

به گزارش ایرنا، بوریس جانسون ، ۵۵ ساله، شهردار پیشین لندن و وزیر خارجه اسبق انگلیس روز سه شنبه اول تیر ماه ۹۸ به عنوان نخست وزیر جدید حزب محافظه کار و نخست وزیر جدید انگلیس انتخاب و بطور رسمی در دوم مرداد ماه عهده دار این سمت شد.

«ریچارد هاس» رئیس اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی هفتم مرداد ماه در تحلیلی به سی ان ان گفت: برگزیت که جانسون بدنبال آن است برای اتحادیه اروپا امری "بد" و برای خود انگلیس وضعیتی "وخیم" است.

پربیننده ترین خبرها