آخرین اخبار از تحولات شمال سوریه؛

نقض آتش‌بس ادلب توسط تروریست‌ها

نقض آتش‌بس ادلب توسط تروریست‌ها
چهارشنبه 13 شهريور 1398 - 13:25

در حالی که ارتش سوریه و جنگنده‌های این کشور عملیات خود را علیه تروریست‌ها در شمال این کشور متوقف کرده‌اند، تروریست‌ها اما دو پهپاد به سمت پایگاه حمیمیم وابسته به روسیه فرستادند که منهدم شد.

العالم _ سوریه

آتش‌بس در استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه از شنبه نهم شهریور ماه آغاز شد و قرار است هشت روز برقرار باشد.

تروریست‌ها اما سه‌شنبه (روز گذشته) دو پهپاد به سمت پایگاه «حمیمیم» روسیه در استان لاذقیه ارسال کردند که نقض فاحش این توافق آتش‌بس به شمار می‌رود.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این دو پهپاد در نزدیکی حمیمیم منجفر شده و هیچ تلفات جانی و مالی بر جای نگذاشته است.

یک منبع میدانی که در جنوب ادلب حضور دارد، به روزنامه «الوطن» سوریه گفت که با وجود این تحرک تروریست‌ها، آتش‌بس اما برای چهارمین روز متوالی برقرار است و جنگنده‌های سوری و روس نیز تحرکات خود را در آسمان منطقه «کاهش تنش» متوقف کرده‌اند.

منطقه کاهش تنش از سلسله جبال شمال شرقی لاذقیه تا مناطق شمال غربی شهر حلب امتداد دارد و به حومه ادلب و حماه می‌رسد.

به گفته این منبع، نیروهای ارتش سوریه که در خطوط تلاقی با تروریست‌ها قرار دارند، آماده هستند که به محض پایان این آتش‌بس و صدور دستورات نظامی، عملیات خود را آغاز کنند.

وی اعلام کرد که ارتش سوریه می‌تواند تروریست‌ها را به صورت مفتضحانه‌ای شکست دهد و سایر مناطق تحت اشغال آنان را آزاد کند.

خروج النصره از معره النعمان صحت ندارد

منابع محلی حاضر در شهر «معره النعمان» واقع در جنوب ادلب نیز، خبرهای رسانه‌های معارض مبنی بر عقب‌نشینی عناصر تروریستی جبهه النصره از این شهر را تکذیب کردند.

این منابع تأکید کردند که عناصر النصره، حضور خود را در ایست و بازرسی‌های داخل و جنوب و جنوب شرق معره النعمان را افزایش دادند؛ زیرا فکر می‌کنند که عملیات ارتش سوریه از سمت شهر «خان شیخون» و شهرک «التمانعه» در جنوب شرق ادلب صورت خواهد گرفت.

تظاهرات در چند شهر ادلب در اعتراض به النصره

به گفته منابع محلی، شامگاه دوشنبه نیز در معره النعمان و شهرهای «أریحا»، «حارم»، «کفرتختریم»، «سلقین» و «سراقب»، تظاهرات‌هایی علیه النصره به راه افتاد.

تظاهرات‌کنندگان به وضوح خواستار اخراج عناصر النصره از این شهرها و سایر مناطق ادلب شدند تا سایه جنگ، درگیری و ویرانی از سر آنان دور شود.

عناصر النصره نیز برای متفرق کردن معترضان، به سمت آنان تیراندازی کردند که در شهرک «الارتاب» واقع در غرب حلب، سه نفر بر اثر این مسئله زخمی شدند.

کارشناسان نظامی به الوطن گفتند که احتمالا آتش‌بس تا شانزدهم ماه جاری میلادی ادامه خواهد داشت؛ یعنی زمان برگزاری نشست سه‌جانبه بین رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در قالب مذاکرات «آستانه».

به گفته این کارشناسان، علت تظاهرات مردمی علیه النصره، تمایل ترکیه برای ملتهب کردن افکار عمومی علیه این گروه تروریستی است تا بتواند مقدمات «کودتا و انحلال آن» را فراهم کند؛ زیرا رئیس جمهور ترکیه به همتای روسی خود قول داد که النصره را منحل کند. روسیه نیز این آتش‌بس هشت روزه را به عنوان مهلتی در اختیار آنکارا قرار داد.

بر اساس این آتش‌بس قرار است، آنچه در نشست «سوچی» بر سر آن، توافق شد، اجرایی شود. بازگشایی مسیرهای بین‌المللی «حلب-حماه» و «حلب-لاذقیه» و خارج کردن تروریست‌ها از منطقه کاهش تنش بخشی از آن است.

فارس

پربیننده ترین خبرها