عشایر کُرد سوریه:

مخالف 'منطقه امن' و تجزیه سوریه هستیم

مخالف 'منطقه امن' و تجزیه سوریه هستیم
شنبه 23 شهريور 1398 - 10:07

عشایر کُرد سوریه در شهر الحسکه همایشی برگزار و در پایان، بیانیه‌ای منتشر و در آن اعلام کردند که هیچ مشکلی با دولت سوریه و برافراشته شدن پرچم این کشور در منطقه شرق فرات ندارند.

العالم - سوریه

همایش عشایر کُرد در شهر «المالکیه» واقع در استان الحسکه در شمال شرق سوریه برگزار شد.

شیوخ و افراد سرشناسی عشایر کُرد حاضر در شمال و شرق سوریه، همایش عشایر کُرد را با حضور صدها تن از نمایندگان این عشایر و نمایندگانی از نهادهای جامعه مدنی و عشایر عربی برگزار کردند.

در پایان این همایش، بیانیه‌ای صادر شد که در آن، شرکت‌کنندگان آغاز گفت‌وگو جدی و مسئولانه بین دمشق و نهاد موسوم به «مجلس سوریا الدیموقراطیة» (شورای دموکراتیک سوریه) را خواستار شدند.

شورای دموکراتیک سوریه شاخه سیاسی شبه نظامیان کُرد موسوم به «قوات سوریا الدیموقراطیه» (نیروهای دموکراتیک سوریه) است که به اختصار «قسد» نامیده می‌شوند. نیروهای دموکراتیک نیز تحت حمایت آمریکا قرار دارند.

شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کردند که باید هدف از این گفت‌وگوها، حل بحران و جلوگیری از هر گونه تلاشی برای خدشه وارد کردن به امنیت و تمامیت ارضی سوریه باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که در این بیانیه، «تهدیدهای رجب طیب[ اردوغان] رئیس جمهور ترکیه که حامی داعش و گروههای فاشیستی است، رد شده است؛ [تهدیدهایی] که تمامی تلاشهای تحقق صلح، امنیت و ثبات در سوریه و منطقه را از بین می‌برد».

«حواس جدیع» شیخ عشیره کُرد «طی» و یکی از رؤسای عشایر در منطقه شرق سوریه اعلام کرد که عشایر کُرد حاضر در منطقه شرق سوریه، همگی مخالف تجزیه سوریه هستند و بر تمامیت ارضی و حاکمیت آن، زیر لوای سوریه، تأکید دارند.

جدیع همچنین خواستار گفت‌وگوی جدی با دولت سوریه و یگان‌های کُرد برای حل بحران منطقه شرق فرات و مقابله با اشغالگری ترکیه شد.

وی در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد که همه عشایر کُرد، حامی گفت‌وگوی جدی با دمشق هستند و به شدت با سیاست‌های تجزیه‌طلبانه مخالفت دارند.

این شیخ عشیره طی با تأکید بر رد انواع اشغالگری، خواستار «گفت‌وگوی علنی با دولت قانونی ما در دمشق شد».

وی اعلام کرد که کُردهای حاضر در شرق و شمال سوریه، «11 هزار شهید و 20 هزار زخمی تقدیم کرده‌اند که هزار و 500 نفر از آنان، طی سال‌های گذشته و برای دفاع از سوریه در برابر تروریسم افراطی بوده‌اند».

جدیع با بیان اینکه «عشایر کُرد هیچ اختلاف یا مشکلی با حکومت سوریه یا برافراشتن پرچم سوریه بر فراز منطقه شرق فرات ندارند»، خاطر نشان کرد که تمامی اقشار باید به فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه اعمال فشار کنند و همزمان از دولت سوریه بخواهند که با همه طیف‌های سوریه به جز «معارضان تحت حمایت کشورهای [عربی حاشیه] خلیج [فارس] و ترکیه گفت‌وگو کند؛ زیرا ملت سوریه این افراد را معارضان جیره‌خوار می‌داند».

وی در پایان اعلام کرد که طرح موسوم به «منطقه امن» تحت نظارت ترکیه را نمی‌پذیرند؛ زیرا ترکیه «یک کشور اشغالگر است که در تلاش است بر اراضی سوریه تسلط پیدا کند».

مواضع حمایتی عشایر کُرد از دولت سوریه در حالی اعلام شده که «ریاض درار» رئیس شورای دموکراتیک سوریه اخیرا اعلام کرد که به صورت کامل توافق موسوم به منطقه امن را اجرا کردند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها