مشاور اردوغان: ادعای بی خبری بن سلمان از قتل خاشقچی، توهین‌آمیز است

مشاور اردوغان: ادعای بی خبری بن سلمان از قتل خاشقچی، توهین‌آمیز است
پنج‌شنبه 11 مهر 1398 - 17:31

«یاسین آکتای» مشاور رئیس‌جمهور ترکیه، گفت‌ که سعودی‌ها می‌خواستند با قتل خاشقچی دهان او را ببندند اما نتیجه برعکس شد و ریاض بیش از پیش در معرض انتقاد قرار گرفت.

العالم - ترکیه

«یاسین آکتای» مشاور رئیس‌جمهور ترکیه، در سالگرد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، ادعای ولی‌عهد سعودی در خصوص بی‌خبری او از قتل این نویسنده سعودی را مضحک و غیر واقعی دانست.

آکتای که از افراد نزدیک به خاشقچی محسوب می‌شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آناتولی»، او را فردی تأثیرگذار در سطح رسانه‌ای معرفی کرد که از مناسبات داخلی خاندان سعودی آگاهی کامل داشت.

مشاور اردوغان در خصوصی چرایی انتخاب خاشقچی برای ترور گفت او فردی بود که از اسرار حکومت سعودی آگاه بود، تا جایی که سال‌ها برای خاندان سعودی کار می‌کرد و به سازمان‌های اطلاعاتی این کشور مشاوره می‌داد و آنها را به خوبی می‌شناخت.

آکتای گفت که انتقادهای خاشقچی از زمان «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی آغاز شد. او حامی جریانات موسوم به «بهار عربی» بود و با این وجود در آن زمان در میان خاندان سعودی مقبولیت قابل توجهی داشت.

مشاور اردوغان، بازداشت شمار زیادی از شاهزادگان سعودی در هتل «ریتز کارلتون» در سال ۲۰۱۷ را موجب ناامیدی شدید خاشقچی از سیستم حکومتی دانست و گفت که او به این بازداشت‌ها اعتراض کرده بود و به همین سبب نیز به او گفته شده بود که دیگر حق سخن گفتن در خصوص امور کشور سعودی را ندارد.

آکتای سپس به مخالفت خاشقچی با تحریم و محاصره قطر اشاره کرد و گفت که در آن برهه از او خواسته شد تا سیاست‌های ضد قطری را تأیید کند، اما او گفته بود: «چگونه این کار را انجام دهم؟ آنچه که شما می‌کنید خطر بزرگی است و به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

به روایت مشاور اردوغان، خاشقچی پس از آن، عربستان را ترک کرد و به محض خروج از این کشور، مخالفت خود را با دولت سعودی علنی کرد و از آن چیزی که درباره این خاندان می‌گفت ابایی نداشت.

او قتل این نویسنده عربستانی را موجب بسط افکار و عقاید او دانست و گفت که حکومت سعودی با قتل وی تلاش داشت تا او را ساکت کند، اما اوضاع آن طور که می‌خواست پیش نرفت و افکار عمومی پس از ترور وی بیش از هر زمان دیگری خاشقجی را شناختند.

محاکمه نمایشی

آکتای در ادامه به محاکمه عاملان قتل خاشقچی اشاره کرد و گفت که ممکن نیست آنها این قتل را سرخود انجام داده باشند: «آنها بدون اجازه رئیسشان حتی قضای حاجت نیز نمی‌توانند بکنند.»

او افزود: «سعودی‌ها هیچ اطلاعاتی از مکان و زمان محاکمه این افراد ارائه نکرده‌اند. برخی اطلاعاتی که از این محاکمه به بیرون درز کرده می‌گوید که مسئول قتل سه الی چهار نفر شناخته شده‌اند و محمد بن سلمان و هیچ مسئول دیگری که به حکومت مرتبط باشد نیز هیچ اطلاعی از موضوع نداشتند. این یک آبروریزی و توهین به عقل انسان است. مطمئنا شما این را باور نمی‌کنید...»

آکتای دولت سعودی را فاقد صلاحیت برای محاکمه قاتلان خاشقچی دانست و گفت که مسئولان سعودی قدرت و شجاعت لازم برای محاکمه عاملان واقعی را ندارند و باید محاکمه آنها به دولت ترکیه سپرده شود.

جمال خاشقچی خبرنگار منتقد عربستان سعودی و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، دهم مهر ماه ۱۳۹۷ بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد و بعد از گذشت چندین روز اثبات شد که او توسط تیم اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها