عقب ‎نشینی امارات از یمن؛ فرار از باتلاق خودخواسته

عقب ‎نشینی امارات از یمن؛ فرار از باتلاق خودخواسته
دوشنبه 21 بهمن 1398 - 22:50

عقب‎نشینی نیروهای اماراتی از یمن به معنای آغاز پایان جنگ یمن و پایان همکاری سعودی- اماراتی و فروپاشی ائتلاف آنهاست.

العالم - یمن

رای الیوم در یادداشتی آورده است: چند روز مانده به تکمیل شدن پنجمین سال جنگ در یمن (آغاز در ماه مارس 2015) و وارد شدن آن به ششمین سال، امارات متحده عربی اعلام کرد که تمامی نیروهایش را از این کشور خارج و ماموریت جنگ را به حدود 200 هزار شورشی یمنی - که توسط امارات آموزش دیده و تسلیح شده‎اند -، واگذار کرده است. این خبر را فرمانده عملیات مشترک امارات در یمن در جریان مراسم بازگشت نیروهای این کشور اعلام کرد.

این عقب‎نشینی رسمی، که با جشن‎های گسترده‌ای در رسانه‎های اماراتی همراه شده است، یک‎جانبه و غافلگیر کننده بوده است. این عقب‎نشینی به این دلیل یک‎جانبه بود که در چارچوب عقب‎نشینی موازی با نیروهای سعودی و سودانیِ شریک در ائتلاف انجام نشد.

سپهبد المرزوقی اعلام کرد که نیروهای مسلح امارات و عملیات ویژه با تمامی یگان‌هایش در قالب بیش از 15 هزار نیرو در شهرهای مختلف و استان‌های یمن حضور داشتند، و هواپیماهایش بیش از 130 هزار مورد پرواز داشته و بیش از 500 هزار ساعت بر فراز مناطق عملیاتی پرواز کرده‎اند. این عقب‎نشینی نیروهای اماراتی یعنی آغازی برای پایان جنگ یمن و پایان شراکت سعودی- اماراتی و از هم پاشیدن «ائتلاف عربی» است که این دو کشور را گرد هم آورده بود.

سوالات بسیاری در این چارچوب مطرح می‎شود:

1- آیا این عقب‎نشینی با هماهنگی شریک سعودی انجام شده است؟
2- آیا این تصمیم با موافقت این شریک بوده است؟
3- آیا شاهد عقب‎نشینی قریب‎الوقوع نیروهای سعودی نیز خواهیم بود؟
4- موضع مزدوران یمنی در میدان نبرد چگونه خواهد بود؟
5- آیا این عقب‎نشینی در چارچوب توافق محرمانه انجام شده است؟
6- سرنوشت مزدوران امارت در جنوب یمن چگونه خواهد بود و آیا آنها می‌توانند حضورشان را حفظ کنند؟

بدیهی است که رهبری دولت امارات، که به کشته شدن 108 نظامی این کشور اذعان کرد بدون آنکه شمار مجروحان را فاش کند، به دنبال کاهش تلفات و حمایت از امنیت داخلی و ملی خود است و می‎خواهد روابط با ایران و همپیمانانش را «تلطیف» کند و به مطالبات مردمی، که مشارکت کشورشان در این جنگ را خطایی استراتژیک می‎دانند، پاسخ دهد. علاوه بر اینکه، شانس پیروزی راه‎حل نظامی دشوار است و هیچ چشم‎اندازی برای پایان قریب‎الوقوع( جنگ) وجود ندارد.

نگارنده این یادداشت در ادامه آورده است که امارات درحالی جنگ یمن را می خواهد ترک کند که به ابتدایی ترین خواسته های خود نیز نرسیده اند و امروز قدرت جنبش «انصارالله»، که کنترل صنعا، پایتخت و نیز شمال کشور را در دست دارند، افزایش یافته است و دامنه آن به شرق و غرب رسیده است.

سردبیر رای الیوم در ادامه آورده است: حملات جنبش انصارالله و همپیمانان‎شان با پهپادها و موشک‎های کروز به تاسیسات آرامکو در «بقیق» و «خریص»، که رگ حیات اقتصادی عربستان سعودی محسوب می‎شود و منهدم کردن آن، اساسی‎ترین نقطه عطفی بوده است که امارات را به اتخاذ تصمیم این عقب‎نشینی از یمن و نیز اعزام هیئت امنیتی به تهران برای بهبود روابط و بازگشایی سفارت امارات در دمشق سوق داده است که این گام‎ها به معنای کاهش شدت دشمنی با کشورهای محور مقاومت تلقی می‎شود.

طبق اعلام منابعی در کشورهای عربی حوزه خلیج [فارس]، امارات به این عقیده راسخ رسیده است که ائتلاف سعودی- اماراتی هرگز برنده جنگ در یمن نخواهد بود و این جنگ به جنگی فرسایشی از نظر مالی و انسانی تبدیل شده و قدرت جنبش انصارالله هر روز بیشتر و بیشتر می‎شود و اگر می‎تواند با موشک‎های نقطه‎زن، ریاض، أبها، بقیق، جیزان و نجران را هدف قرار دهد، پس همچنین می‎تواند دبی و ابوظبی را به سهولت هدف قرار دهد و اقتصاد امارات را که با چالش‎های فزاینده‎ای روبه‎رو است، هدف قرار دهد به‎ویژه این‎که نمایشگاه بین‎المللی «اکسپو» در ماه اکتبر آینده در دبی برگزار خواهد شد.

یک سوال متفاوت از سوالات دیگر که مطرح می‎شود این است که اوضاع یمن بعد از عقب‎نشینی امارات چگونه می‎شود و آیا به سمت تجزیه یمن و تثبیت آن و بازگشت دوران چند دستگی و حاکم شدن امرای جنگ پیش خواهد رفت؟ یا این‎که راه روی جنبش انصارالله برای بازپس‎گیری بخش اعظمی از اراضی یمن باز خواهد شد به ویژه این‎که این جشن پیروزی‎هایی در جبهه‎های «نهم» و «مارب» عملی شده است. سوال دیگر درباره پرداخت غرامت به قربانیان یمنی این جنگ است.

عقب‎نشینی امارات از یمن یعنی فروپاشی عملیات «طوفان قاطعیت» و شکست این عملیات در یمن چند روز قبل از ورودش به ششمین سال خود می تواند یک نقطه عطف در کل منطقه باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها