آیا آنکارا عناصر مسلح را به طور کامل کنار می گذارد؟

آیا آنکارا عناصر مسلح را به طور کامل کنار می گذارد؟
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 22:14

پیش بینی ها درباره ماهیت رویارویی ترکیه و سوریه پس از هدف گیری نظامیان ترک در یکی از ایست های نظامی در شهرک تفتناز نزدیک فرودگاه تفتناز از توابع استان ادلب در شمال غرب سوریه ادامه دارد.

العالم ـ سوریه

رسانه ها از رایزنی هایی میان اردوغان و وزیر دفاعش درخصوص این حادثه خبر می دهند؛ اردوغان نیز پیش از این گفت که انکارا فردا گام هایی درخصوص ادلب اعلام خواهد کرد.

ارتش سوریه به پیشروی خود در شمال غرب و بویژه در ادلب و حلب ادامه می دهد. ارتش سوریه شرق جاده بین المللی حلب ـ دمشق را به طور کامل تامین امنیت کرد؛ این منطقه اهمیت بسیاری دارد و شکستهای سنگینی به گروهاهی مسلح در آن مناطق وارد شد.

ترکیه به روسیه اطلاع داد که در صورت هدف گرفتن مجدد نظامیانش برای پاسخ دادن به ارتش سوریه آماده می شود. این امر سوالاتی درباره میزان آمادگی ترکها برای ورود به چنین جنگی با سوریه مطرح می کند و اینکه چرا انکارا موضعی جدی تا این لحظه اتخاذ نکرده است؛ در حالی که این دومین پاسخ سوریه به تجاوزات ترکیه است.

ارتش سوریه پیش از این با حملات گروههای مسلح به مواضع ارتش در منطقه النیرب نزدیک اتوستراد لاذقیه ـ حلب مقابله کرد و قابل توجه آن است که عناصر مسلح اعلام کرده بودند که حمله با پشتیبانی توپخانه ای ترکیه بوده است.

این کشمکش های سیاسی و نظامی به گفته ناظران هیچ ضرورتی نداشت؛ زیرا سوریه بارها همتای ترکیه ای خود را از هرگونه تحرک نظامی در نقاطی در داخل خاک سوریه برحذر کرده و تاکید کرده بود که این تحرکات باید با هماهنگی با ارتش سوریه باشد. پس چه چیزی مانع از آن می شود که اردوغان با دمشق ارتباط بو هماهنگی رقرار کند و با تحرکات ارتشش در مناطق سوریه ای چه پیامی را می خواهد منتقل کند؟

دمشق از همان ابتدا متوجه شد که شانه خالی کردن ترکها از توافق سوچی با نظارت روسیه، با ورود تجهیزات نظامی سنگین به خاک سوریه آغاز شد در حالی که طبق توافق سوچی تحرکات ارتش ترکیه در شمال سوریه باید فقط با سلاح های سبک باشد. سوریه این اقدام ترکیه را نوعی تجاوز نظامی به خاک سوریه دانست و تا این لحظه بر همین اساس با آنکارا برخورد می کند؛ ترکیه همچنین از عناصر مسلح در آن مناطق حمایت می کند از این رو شک و تردیدهایی مطرح شد مبنی بر آنکه آنچه که در شمال سوریه اتفاق می افتد در واقع یک تجاوز ترکیه ای از طریق گروههای مسلح است.

آنکارا بارها در دستیابی به توافقی شفافتر درباره ماهیت حضورش در شمال سوریه ناکام ماند؛ ترکیه به گفته ناظران نمی خواهد برگه مهمتر خود یعنی جبهه النصره را ببازد؛ اما از سوی دیگر در مقابل محور تهران، مسکو و نوک پیکان آن ارتش سوریه و مقاومت می ایستد. در واقع طبق داده های موجود، اگر آنکارا درگیر نبردی مستقیم با سوریه شود، این نبرد پیامدهایی برای اردوغان خواهد داشت، ممکن است به شعله ور شدن درگیری هایی در چندین منطقه از جمله مناطق محل استقرار عناصر مسلح بینجامد.. همچنین خسارتهای میدانی و نیز خسارتهایی در عرصه دیپلماتیک و مذاکرات ترک ها با روسها در خصوص ادلب و سوریه به اردوغان وارد می کند؛ و در نهایت اردوغان مجبور خواهد شد تا برگه عناصر مسلح که زمینه حضورش در سوریه را فراهم می کند، به طور کامل کنار بگذارد.

علی رمضانی

پربیننده ترین خبرها