افشای ارتباط کودتاچیان بولیوی با سیاستمداران آمریکایی

افشای ارتباط کودتاچیان بولیوی با سیاستمداران آمریکایی
شنبه 26 بهمن 1398 - 18:32

تارنمای شبکه ونزوئلایی «تله‌سور» اعلام کرد، سفر اخیر یکی از حامیان اصلی کودتا در بولیوی به واشنگتن، ارتباط مقام‌های جدید این کشور با آمریکایی‌ها را بیش از پیش افشا می‌کند.

العالم ـ آمریکا

این رسانه ونزوئلایی روز جمعه (۲۵ بهمن‌ماه) در گزارشی نوشت: «لوئیس فرناندو کاماچو » هدایتگر اصلی کودتای نوامبر (آبان) گذشته در بولیوی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی آن کشور از حزب «اعتقاد داریم»، به همراه «الیو مونتس» مدیر پیشین شرکت ارتباطاتی-مخابراتی «انتل» که به فساد مالی متهم شده، به تازگی به آمریکا سفر کردند.

مونتس به دنبال انتصاب اخیر از سوی جنینه آنیس رئیس جمهوری خودخوانده بولیوی، به پولشویی میلیون‌ها بولیویانو (واحد پولی بولیوی) از بودجه این شرکت متهم است.
براساس گزارش‌ها، این مساله تائید شده که کاماچو به همراه مونتس در یک پرواز به آمریکا حضور داشتند. مونتس پیشتر به سفارش کاماچو به عنوان مدیر شرکت انتل منصوب شده بود.

براساس گزارش تله سور، سفر اخیر کاماچو به آمریکا پیش از انتخابات آتی بولیوی، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط کودتاچیان با دولتمردان آمریکایی را افزایش داده است.
این رسانه دهم نوامبر ۲۰۱۹ (۱۹ آبان) و پیش از کودتای بولیوی گزارش داده بود که طرحی میان رهبران مخالف دولت مورالس و ارتش بولیوی برای ایجاد بی‌ثباتی در این کشور و به دنبال آن کودتا تائید شده است.
براساس این طرح توطئه، اگر مورالس در انتخابات بولیوی پیروز شود، مخالفان اعلام می‌کنند در انتخابات تقلب شده و دولت انتقالی نظامی _ غیرنظامی در این کشور تشکیل خواهد شد. در این طرح افشا شده، مداخله آمریکا نیز تائید شده است.

به گزارش ایرنا، این تارنمای افشاگر همچنین از ارتباط برخی از سناتورهای آمریکایی از جمله « تد کروز، مارکو روبیو و باب منندز » با مخالفان دولت مورالس برای کودتا در بولیوی و همچنین ایفای نقش سازمان کشورهای قاره آمریکا و همچنین برنامه کمک‌های آمریکا (US AIDS ) در اجرای کودتای بولیوی خبر داده است.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه گذشته) که در دور نخست مورالس پیروز شد، تظاهرات اعتراض‌آمیز و اعتصاب‌های گسترده‌ای در بولیوی آغاز شد. سناتور جنینه آنیِس پس از کناره‌گیری مورالس از ریاست جمهوری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان‌ماه) و پناهنده شدنش به مکزیک، خود را رئیس جمهوری موقت بولیوی اعلام کرد.
مورالس چندی بعد از مکزیک به آرژانتین رفت. اقتصاد بولیوی به دنبال بحران سیاسی و ناآرامی‌های اخیر با زیان میلیارد دلاری روبه‌رو شده به گونه‌ای که طبق اعلام اتاق صنایع ملی بولیوی، بخش صنایع و تجارت متحمل دستکم ۱. ۱ میلیارد دلار زیان شد.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد حزب جنبش سوسیالیسم وابسته به مورالس با حمایت ۲۱ درصدی رای‌دهندگان مواجه است و پس از آن « کارلوس مسا » رئیس جمهوری پیشین و همفکرانش با ۱۴ درصد در رده دوم قرار دارند.
پیش از این،«لوئیس آرسه» وزیر پیشین اقتصاد از سوی مورالس به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور معرفی شده بود.

پربیننده ترین خبرها