آیا کرونا نظم نوینی ایجاد خواهد کرد/ رئیس جدید کیست؟

آیا کرونا نظم نوینی ایجاد خواهد کرد/ رئیس جدید کیست؟
دوشنبه 1 ارديبهشت 1399 - 08:47

شیوع ویروس کرونا در جهان، پرده از حقایق بسیاری برداشت و مسائلی را فاش کرد که استکبار جهانی از آنها به عنوان سلاحی برای توجیه سیاست های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی خود استفاده می کرد.

العالم - نظرکده

ناظران بین المللی پیش بینی می کنند که پس از شکست ویروس کرونا، جهان، دستخوش تغییرات عمیق و بنیادینی خواهد بود و بسیاری از ائتلاف ها و اتحادها بین کشورهای اروپایی و آمریکا به دلیل عدم حمایت از یکدیگر در مقابل این ویروس فرو خواهد پاشید. ناظران معتقدند بحران کرونا مفهوم "دولت رفاه" را به شدت متزلزل خواهد کرد. آنها تأکید می کنند که این بحران که اکنون گریبانگیر ایتالیا و اسپانیا شده است، باعث شکل گیری ائتلاف های جدیدی در داخل اتحادیه اروپا شده و روابط کشورهای عضو این اتحادیه را دگرگون خواهد کرد.

کارشناسان امور فرانسه معتقدند که با پایان بحران کرونا، شاهد تغییرات بسیاری در جهان خواهیم بود. آنها تأکید می کنند که این بحران، تأثیری به مراتب عمیق تر از دیگر اپیدمی های گذشته بر جای خواهد گذاشت چرا که جوامع گذشته به اندازه جامعه بین المللی امروز در ارتباط نبودند.

کارشناسان می افزایند کرونا تغییرات بنیادین و عمیقی در سطوح اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جهان در آینده نزدیک بر جای می گذارد که یکی از آنها سقوط امپراطوری آمریکاست؛ آنها درگیری های سیاسی جاری بین دولت ترامپ و منتقدان آنها اعم از جمهوری خواهان و دموکرات ها را عامل این سقوط می دانند.

اعضای پارلمان تونس نیز به نوبه خود تأکید کرده اند که جهان باید توسط سازمان ملل اداره شود و نگاه بسیاری کشورها به این سازمان و قطعنامه های آن باید تغییر کند.

آنها با اشاره به دعوت اخیر دبیر کل سازمان ملل برای بخشش بدهی های کشورهای فقیر در سایه شیوع کرونا و بی توجهی کشورها به این دعوت، خاطرنشان کرده اند که امروزه هیچ کشوری به قوانین و قطعنامه های این سازمان اهمیت نمی دهد. این کارشناسان تصریح کرده اند که با ادامه این وضعیت همه نهادهای وابسته به این سازمان، دچار فروپاشی خواهند شد.

پربیننده ترین خبرها