تظاهرات هواداران محیط زیست علیه شرکت انگلیسی شل در لاهه

تظاهرات هواداران محیط زیست علیه شرکت انگلیسی شل در لاهه
سه شنبه 30 ارديبهشت 1399 - 17:20

دهها تظاهرکننده همزمان با برگزاری نشست سالانه مجازی سهامداران شرکت شل در لاهه پایتخت هلند، با تجمع در برابر ساختمان مرکزی این شرکت نفتی، علیه آن شعار دادند.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز از لاهه، حدود ۳۰ کنشگر از گروه های زیست محیطی صلح سبز (گرین پیس)، شورش علیه انقراض و رمز قرمز (کد رد)، روز سه‌شنبه در برابر ساختمان مرکزی شرکت انگلیسی هلندی رویال داچ شل، تظاهرات اعتراض آمیزی برپاکردند.

در حالی که صدها کنشگر برای حضور در این گردهمایی اعلام آمادگی کرده بودند، مقام های هلند مجوز تجمع بیش از ۳۰ نفر را به علت رعایت مقررات حفظ فاصله اجتماعی علیه ویروس کرونا، صادر نکردند.

پیش بینی می شد در این نشست مجازی، سهامداران برخی سرمایه گذاران عمده این شرکت را برای اقدام قاطع به منظور کاهش اثرات منفی زیست محیطی و رعایت اهداف توافق اقلیمی پاریس، زیر فشار قرار دهند.

ده ها تظاهرکننده دیگر نیز که بسیاری برای جلوگیری از گسترش بیماری کووید–۱۹ ماسک بر صورت داشتند، در برابر ساختمان مجلس ملی و شورای شهر لاهه در نزدیکی ساختمان مرکزی شل تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان، تندیس یک دایناسور ساخته شده از بشکه های نفت را در برابر ساخمان مرکزی شل قرار داده بودند و پارچه نوشته هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود: انرژی های فسیلی به موزه ها تعلق دارند و آخرین درخواست تغییرات اقلیمی: شل باید نابود شود.

گروه صلح سبز، خواستار پایان سرمایه گذاری ها بر روی سوخت های فسیلی شده است. هلنا اسپیریتوس زیست شناس این گروه گفت: شل و سرمایه گذارانش اکنون باید مسئولیت بپذیرند. شل تاکنون میلیاردها دلار از استخراج نفت به دست آورده و اکنون زمان پایان این سرمایه گذاری های کثیف فرارسیده است.

گروه رمز قرمز اعلام کرده اعضا و هوادارانش در شهرهای مختلف هلند، بلژیک، آلمان و جمهوری چک، تظاهراتی برگزار کرده اند.

همچنین رسانه ها گزارش داده بودند که معترضان در بامداد مسیر ورودی چندین جایگاه بنزین شرکت شل را برای جلوگیری از فروش سوخت به مشتریان بسته بودند.

شل تعهد کرده است که نسبت کلی انتشار کربن خود را تا ۶۵ درصد کاهش دهد. اهداف نسبی به این معنی است که ممکن است با افزایش تولید نفت، انتشار مطلق کربن بالا برود.

هیچ یک از شرکت های بزرگ نفتی، به رغم اهداف جاه طلبانه تعیین شده توسط شل و انی ایتالیا، اکنون اهداف سازمان ملل متحد را برای محدود کردن گرمایش زمین رعایت نمی کنند.
به گزارش ایرنا، قیمت نفت روز سه شنبه به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر صعود کرد، چرا که لغو قرنطینه‌ها در جهان، امید به بهبود تولید و فعالیت‌های اقتصادی را افزایش داده است. در نتیجه، قیمت نفت خام برنت ۱.۲۴ درصد رشد کرد و به ۳۵.۲۱ دلار رسید. قیمت نفت آمریکا نیز ۲.۷ درصد رشد کرد و به ۳۲.۶۹ دلار افزایش یافت.

پربیننده ترین خبرها